Gå till innehåll

Synopsis behöver kritik


anvilfall

Recommended Posts

Hallå! Vad jag har förstått så är detta det rätta stället på nätet för kritik till filmidéer och manus. Jag håller på att läsa upp lite gymnasiepoäng jag saknar och Projektarbete 100p är en av dessa. Tanken är att jag skall skriva ett långfilmsmanus under en period på 100 timmar och få det så bra som möjligt. Kritik och agerande av bollplank mottas med tacksamhet :)

 

Synopsis till långfilm:

 

Tage är kirurg vid ett icke närmare bestämt sjukhus i Sverige och han börjar närma sig pensionsåldern. Han har alltid velat hjälpa folk (därav hans yrkesval), men börjar så här mot slutet fundera på om yrkesvalet varit det rätta. Det har alltid funnits människor han inte kunnat rädda livet på och när en ung tjej dör under en operation blir han oerhört nedstämd (det är också här filmen börjar). Tage har alkoholproblem och en komplicerat förhållande till sin familj som inte stöder honom.

 

Så kommer Tage successivt på att han bör hjälpa folk att uppleva saker istället för att försöka få dem att överleva. Han säger upp sig från sitt jobb och tar ut hela sitt sparkapital från banken för att kunna finansiera projektet. Han säljer även sitt hus och flyttar in i en liten etta.

 

Nu skapar han en stödgrupp med ett ännu ej bestämt namn (förmodligen något knepigt), dit han inbjuder forna patienter. Han gör grundlig research (läs: förföljer) om dessa människor så han vet vad de saknar i livet för att de ska kunna vara lyckliga. Så kommer ett gäng människor från samhällsstegens alla avkrokar. Dessa kan t.ex. vara en rik adelsman, en uteliggande heroinist, en invandrare, en estettjej, en anarkist, eller vilka andra som helst.

 

Det är nu hela spektaklet tar sin början då Tage i sin ”behandling” ger dessa personer varsitt kuvert med ett uppdrag som de ska utföra. Tage kommer att hamna i olägenheter på grund av vad dessa personer tar sig för under sina uppdrag och de kommer även att ge varandra stora problem, helt oavsiktligt. Allt vävs sedan samman till en enorm klimax och ett snyftfärdigt slut.

 

 

 

Egna kommentarer: Givetvis måste handlingen i uppdragen också ges varsitt synopsis, men detta är alltså grundkonceptet. En annan tanke är att man kanske låter Tages historia flyta på parallellt med de andras (man kastar alltså om den kronologiska ordningen och mindfuckar publiken litet) och låter ”patienterna” bringa Tage stor olycka. Slutscenen efter klimax blir då den när Tage utdelar uppdragen och publiken får en enorm aha-upplevelse.

 

Bör också nämnas att denna flummiga historia uppfanns under en sömnlös natt i sängen för ett tag sedan. Jag har påbörjat ett manus också, men det visar jag inte ännu. Kommentarer uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra idé! En bra manus BYGGER på en bra idé. Så om du skriver manuset lika lovande som idén är kan du få fram något väldigt positivt.

 

Som du nämnde krävs lite fakta på vad uppgifterna Tage delar ut är för att din "synopsis", eller rättare sagt "story", kan kritiseras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...