Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej jag är ny här. Jag har filmat rätt mycket men utan dator redigering och sånt. Jag är 15årgammal. Jag tänkte köpa effect labs och composite lab. Man kan väl göra greenscreen filming men det eller hur?.Men den stora frågan är. Kan man kombinera effects lab med composite lab eller måste man köpa vision lab för att använda båda samtidigt? Jag har det lite kärvt med pengar.

Tar en till fråga på samma gång.

Jag har en gammal bil hemma(riktig asså). kan man typ ta gröna dukar på varje fönster på bilen och så filma inifrån bilen. Sen med datorn keya in så att det ser ut som man kör?

Postad

Det måste vara bra belyst, och jämn belysning.

Förslaget att klä insidan av ett villagarage med blått, eller grönt. Sen ljussätta ordentligt. Sen hänger det bara på hur väl du passar ihop vinklar och så.

Jag har mycket liten erfarenhet inom inspelingstekning och effekter, men detta gjorde jag och det fungerade.

/jon

Postad

Jag tror att man måste köpa Vision Lab för att använda de samtidigt. Men varför måste du använda de samtidigt. Man kan spara filen och sedan lägga in den i det andra programmet. Jag har bara Effects Lab så jag vet inte. Gör greenscreen i Adobe Premiere Elements 1.0.

Postad

Jo det skulle funka.Men bilen är inte så hel utanpå.Det ser ut som gammel mormors mormors rostiga gamla volvo.

Och du carbe funkar adobe elements bra. Jag tänkte köpa adobe premiere elments 2.0 på dustin för 796kr.

Postad

Ja, Uji, Jag använder det till både bluescreen och greenscreen. Jag har version 1.0 då tar man Effects, Video Effects, Keying, Bluescreen eller Greenscreen. Sedan ändrar man bara lite så att det ser perfekt ut! Det fungerar jättebra.

Postad
Jo det skulle funka.Men bilen är inte så hel utanpå.Det ser ut som gammel mormors mormors rostiga gamla volvo.

Och du carbe funkar adobe elements bra. Jag tänkte köpa adobe premiere elments 2.0 på dustin för 796kr.

Poängen är att du ska ha utrymme mellan bilen och din greenscreen för att kunna ljussätta insidan utifrån. Du måste inte filma utsidan av bilen för det.

Att bli bra på specialeffekter handlar väldigt mycket om en förmåga att tänka spatialt och ha en känsla för hur man kan separera de olika planen i en bild och påverka dem. Jag tror att man föds med det där.

All annonsering på nätet just nu får många unga filmare att tro att det finns magiska knappar i alla dom olika programmen som åstakommer övertygande effekter och att allt man behöver göra är att skaffa lite grönt tyg. Sanningen är att nästan ingenting sker i programmen. Det är bara där man sätter ihop elementen man skaffat sig på inspelningen. I dåliga effekter ser man att filmaren inte tänkt på att ljussätta och matcha ljusriktningar eller exponering.

• 7 månader senare...
Postad

det är bättre att köpa visionlab för annars måste man importera om man vill ha filmen till effectslab o tvärtom hela tiden fast det är jättelätt att använda greenscreen i fxhome så till alla som vill använda greenscreen rekomenderar jag starkt fxhomes produkter dom äger:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...