Gå till innehåll

Rendera i maya ?


Movie Jonie

Recommended Posts

Jag har ett litet problem i maya efter som jag inte är så insatt i 3d arbete. Jag har gjort en text animation där kameran zoomar ut från texten men när jag renderar den via batch render så blir det en avi.tmp fil som jag inte kan spela upp. Vad gör jag för fel

 

Tack på förhand MVH jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Movie Jonie;71920][/citat]

Jag tror "!" att du inte har låtit renderingen gå färdigt.

Det tar en vansinnig tid att rendera till avi. Den blir också enorm i storlek. Mitt knep är att rendera till bildfiler istället. Dessa får man sedan sätta ihop i redigeringsprogram till en avi fil.

Länk till kommentar
Share on other sites

first mistake is to render to a AVI file... maya hates to render to Avi and quick time files, it can do it but it just don't like it... you need to render your animation to a still image sequence. use tif or targa, those are high res. and can be loaded in to most editing programs.. if you are going to work in After effects or any other compositing program you can render in maya's default IFF with this format you get an alpha channel and high res. and small files...tif and targa can be larger files...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Jag tror "!" att du inte har låtit renderingen gå färdigt.

Det tar en vansinnig tid att rendera till avi. Den blir också enorm i storlek. Mitt knep är att rendera till bildfiler istället. Dessa får man sedan sätta ihop i redigeringsprogram till en avi fil.

 

Kan någon berätta hur man gör det? Sätter ihop bilderna eller så, gärna i AE...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var inget föresten, satt och pillade lite själv.

 

Det är bara att lägga in en hel mapp med bilder i AE så gör den om det till en film automatiskt.

 

Smidigt:)

 

Bra med folk som försöker själva!!

 

Som du kan läsa här över så fungerar Maya IFF utmärkt till ex. AE.

Då får du med Alfakanal direkt och det blir bussnyggt att komponera med andra film och bildfiler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo folk rekomenderar ofta Mayas IFF filer, jag använde targa när jag exporterade. Men är det någon speciel fördel med att använda IFF bilder emot dom andra formaten (t.ex. targa)?

 

Som blood_boy säger så blir filerna mindre speciellt vid hi res bilder. All info om djup och mask, alpha, ligger i bildfilen.

I targa eller Tif så ligger de i separata filer. Det blir alltså enklare att hantera.

Nackdelen är att de inte går att öppna med ex Photo Shop. Jag har sett att det finns nån plugin för att lösa detta men har inte provat.

 

För info....

http://www2.bk.tudelft.nl/help/mayahelp/Rendering/MayaRenderers31.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en PS-plugg för detta på highend3D och det funkar fint att lägga lens blur på bilder med hjälp av .iff´s z-kanal.

 

De flesta composit program kan inte hantera .iff´s Z-kanal något bra (har iofs inte provat alla)så det bästa brukar vara att ta ett eget z pass.

Gör du det med renderlayers presets så får du Z värdena i .ifféns RGB.

 

 

Kanske lite mycket mumbo-jumbo men .iff rockar imo. :)

 

 

Edit.

Jag tror man måste batch-rendera för att få med Z i .iff

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...