Gå till innehåll

Montage


Swe__

Recommended Posts

Håller på med et kortfilmsmanus, ”Mjöl och Yoghurt i Guds Öken”. Har nu hunnit skriva 5 sidor men undrar om det finns någon som skulle vilja läsa igenom det, har kört fast lite och vill att någon kollar över det jag skrivit. Har kört fast ordentligt just nu.

 

Manus Följer längre ner

 

Tack på förhand

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte, eftersom du inte berättar din idé. :-) Men normalt är det bara den som kommer på en idé som tycker den är fantastisk. Alla andra tycker normalt att den är halvbra, så risken att nån ska sno en idé är liten. Detta är bara en observation som jag har gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, här kommer de sidorna jag hunnit skriva. Ja detta är ett halvfärdigt manus, VARNING Vilcans.

 

Någon som kan hjälpa mig att komma vidare och kanske ge mig lite tips på vad som är bra och vad som är dåligt? Miljöbeskrivningar har jag svårt för, så om någon är duktig på det så tar jag gärna all hjälp jag kan få.

Kortfilm.zip

Slutet.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag kan börja med att säga att jag gillar din grund idé till det här manuset. "Kille dör och får veta att himlen är allt annat än han väntat sig", typ. :)

 

Det skulle ha varit mycket bra, för min räkning, om du skrivit en utförligare överblick över vart du är på väg med historien. Jag är inte helt säker på vad det är för genre du har tänkt dig. Jag antar att du har funderat ut ungefär vad som ska hända och hur du vill att det ska sluta? Annars skulle jag absolut tipsa dig om att ge dig på och skriva ett Treatment som är en lista (utifall du inte vet) på all de scener du vill ha med i manuset. Det ger en fantastisk överblick av din historia och du kan få en känsla för strukturen och om du känner på en gång att något bör tas bort eller behöver läggas till för att det ska flyta på.

 

Att det skulle varit bra för mig som läsare att ha en mer utförlig beskrivning har mest att göra med att det är svårt att ta till mig händelserna när jag inte har någon aning om varför de är där eller vart de kan tänkas leda.

 

Okej, baserat på vad jag läst kan jag i alla fall erbjuda lite konstruktiv kritik och lite tankar om vart det är på väg...

 

Som sagt, det är inga fel på din idé, det är alltid fascinerande att få en bakom scenerna blick på livet efter detta, även om det inte alltid överensstämmer med ens eget sätt att se på det. Jag gillar det här med spelet och pengarna.

 

Vad gäller uppbyggnaden av manuset och språket kan jag erbjuda lite tankar.

 

"EXT. GATA - DAG

 

MICHAEL, 19 står vid sidan av en väg. Han har på sig en mörk kostym och bär på en portfölj. Han tar ett steg framåt mot gatan och kollar åt höger, långsamt vänder han huvudet åt vänster och kollar där. Det kommer ingen bil. Han börjar gå."

 

För att göra detta lite intressantare kan du lägga till något personligt om Michael och kanske mjuka upp språket lite. Det känns ganska stelt just nu. Jag vet att du skrev att en av dina svagheter är miljöbeskrivningar, så det här är ett förslag:

 

"EXT. GATA - DAG

 

Solen skiner, det är sommar, varmt. Asfalten skimrar vackert av hettan. Grannskapet är tyst, ingen vind rasslar i löven eller leker tafatt i gräset. Allt är stilla.

 

MICHAEL, 19, stannar på trottoaren. Han har välkammat, mörkt hår och vänliga ögon. Han är iklädd mörk kostym och vit skjorta, en utstyrsel som får hans panna att pärla sig i värmen. Han bär en portfölj.

 

Han tittar åt båda hållen.

 

Gatan ligger öde."

 

Om du skippar att skriva ut "Han börjar gå" så hänger det ögonblicket kvar till nästa scen, när hans fot faktiskt sätts ner på asfalten.

 

Också, istället för att skriva allting i en paragraf så kan du försöka se hur du vill att kameran ska ta in scenen och dela upp paragrafen i mer lättlästa meningar.

 

Vet inte om du ska regissera eller inte, men man börjar väldigt sällan, om inte aldrig, med en personbeskrivning efter att man skrivit in scen "header", utan alltid med att beskriva omgivningen.

 

Jag tycker att dialogen behöver en hel del arbete för att ta bort all exponering av detaljer som lättare kan visas, och inte sägas. Eller som kanske redan har visats för att sedan understrykas i dialogen. Och så tycker jag absolut att du måste skriva ut orden utan att droppa bokstäver. Jag skriver bara ett exempel om möjlig omarbetning:

 

"VAKT 1

 

Trodde du att du skulle få ta av de där?

 

VAKT 2

 

Gå tillbaka till arbetet.

 

MICHAEL

 

Arbetet?

 

Han ser sig förvirrat omkring.

 

VAKT 1

 

Åh, ser man på. En nykomling. Snabb förklaring: alla arbetar här, så det är bara att sälla sig till ledet.

 

Han knuffar Michael mot ett område med enorma, fällda träd. MÄNNISKOR arbetar med att fälla fler. Det ser ut som tungt arbete."

 

Och så vidare. Och jag tycker inte att Michael behöver säga vad för funktion spelet har. Själv tyckte jag det var helt uppenbart.

 

Det här med att Gud behöver betala hyra tycker jag är lite långsökt eftersom Han "skapade himlen och jorden". Om du tänkt ha någon UltraGud som är Gud över vår Gud och detta är vad Michael kommer upptäcka kan det kanske bli både coolt och roligt, men jag skulle inte driva det för långt. Om historien är för svår att ta till sig så kan den falla platt istället för att bli häftig, det är ju alltid bra att förankra den i något som människor kan känna igen sig i.

 

Om du inte har någon aning om var manuset är på väg så rekommenderar jag dig (igen) att sätta dig ner och skriva ett Treatment. Då kör du definitivt inte fast lika lätt!

 

Jag tycker att du ska ta bort svordomarna, det gör det inte roligare eller mer trovärdigt, särskilt som de är i himlen. Om Gud svär i himlen, då är det roligt. Hehe.

 

En undran, varför står det på engelska på vakternas brickor? Det skulle kunna vara kul om du lägger in en beskrivning av dem som stora, bryska, välbyggda amerikaner och har dem snacka på amerikanska. Bara för att få karaktärerna att bli lite mer sina egna. Michael snackar såklart svenska med dem för i himlen förstår alla alla språk. :)

 

Och jag tycker att det skulle vara mer intressant om Människorna inte arbetar för Guds skull, utan för sin egen, för att få komma tillbaka till jorden och få en ny chans att leva sitt liv. Ingen vet ju hur tiden skiljer sig där uppe från här nere. Kanske man måste kämpa i tjugo år, eller hundra år, för att få en andra chans och de som klarar av det och vägrar ge upp skickas tillbaka igen - typ blir återupplivade genom konstgjord andning eller defibrilator eller bara som genom ett mirakel - med andra ord, de kommer tillbaka in i sin kropp samma ögonblick de dog och kan fortsätta leva. Medan de som ger upp förblir döda.

 

Sen har du ju barnen att tänka på. Sätts de också i arbete? Spädbarnen, vad görs med dem?

 

Vart tycker jag att manuset är på väg? Vart som helst. Killen som körde på Michael kanske också hamnar i himlen. Och vart var Michael på väg?

 

En sak som jag tänkte på med Michael är att han är en nittonåring som tjänar pengar nog att betala en hyra på 20 000 i månaden? Vad är hans bakgrundshistoria? Har du inte tänkt ut nåt som passar råder jag dig starkt att ändra hans ålder, eller att visa oss hur han kan tjäna så mycket pengar längre fram i manuset.

 

Varför blev han påkörd? Vad har han gjort för att förtjäna det? Har det något att göra med alla pengarna?

 

Ja, bara spinn vidare på det du har och du ska se att du säkert kommer på något kul.

 

Igen, jag gillar verkligen idén och jag hoppas du fortsätter fila på den! Lycka till!

 

Vänligen,

Holly.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha! Läste just fortsättningen... Hmmmmmm. Skulle inte gå. Jag ber om ursäkt, men det bara finns inte i mitt universum. Gud är Allsmäktig. Ska du använda Gud, även om du bara ser honom som en fiktiv karaktär, så måste du komma ihåg att killen redan har en historia som de flesta känner till. På djupet. Du måste jobba med vad du har och du kan aldrig aldrig aldrig bända en redan skapad karaktär för att passa i en historia du skapat åt honom eller henne. Det kommer inte gå hem hos publiken, hur mycket du än försöker, jag lovar. (Titta bara på Superman Returns. Ick.) I alla fall, det är bara mitt råd till dig. Ge dig inte in på den vägen. Gud är Gud och du måste börja där.

 

Tack för mig!

H.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=golightly;72255]Aha! Läste just fortsättningen... Hmmmmmm. Skulle inte gå. Jag ber om ursäkt, men det bara finns inte i mitt universum. Gud är Allsmäktig. Ska du använda Gud, även om du bara ser honom som en fiktiv karaktär, så måste du komma ihåg att killen redan har en historia som de flesta känner till. På djupet. Du måste jobba med vad du har och du kan aldrig aldrig aldrig bända en redan skapad karaktär för att passa i en historia du skapat åt honom eller henne. Det kommer inte gå hem hos publiken, hur mycket du än försöker, jag lovar. (Titta bara på Superman Returns. Ick.) I alla fall, det är bara mitt råd till dig. Ge dig inte in på den vägen. Gud är Gud och du måste börja där.

 

Tack för mig!

H.[/citat]

 

 

 

Gud kommer synas i bild ungefär 10 sekunder i filmen. Det är helt enkelt meningen att Michael startar en revolution mot honom och sedan ser man Gud komma flygande och landa på ryggen på jorden igen. Jag tror att det kan gå bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Förlåt att jag inte läste ditt PM förrns idag! Missade det totalt, men jag har iaf svarat nu. :)

 

Okej. Men kommer du visa något som förklarar HUR de kan lyckas med att kasta ut Honom ur Hans egen himmel? Det borde finnas någon enorm knapp som ingen är menad att hitta eftersom ingen utom Gud vet vart den finns, men Michael snubblar över den och det står något fånigt som "Utifall Lucifer smiter tillbaka in" och så trycker han på den och pang, Gud kastas ut ur himlen. Förstår du vad jag menar? Du kan ju hitta på något roligare än vad jag just skrev, men bara som en liten förklaring till hur jag menar.

 

Och jag tror att det kan gå bra, men min mening var att du inte bara kan förvänta dig att de ska kunna revoltera och kasta ut Gud ur himlen, bara för att de vill, utan att ett eller fler ögonbryn i publiken kommer lyftas. Det är i alla fall vad jag anser.

 

God natt!

Holly.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...