Jump to content

Hoppa mellan redigeringsprogram?

gorse

Recommended Posts

Jag har en fråga som jag egentligen borde klara att klura ut själv, men innan jag spenderar många timmar kanske nån vet bättre innan jag lägger ner tid. Jag har defenetiv inte hunnit sätta mig in i redigeringens värld ännu och allt är ett mysterium.

Är det möjligt att tex ta in ett klipp i MovieMaker och göra en grej där, spara det och öppna i Premiere Elements? Lägger jag ett klipp i tidlinjen och väljer "spara filmfil" så finns ett val om man väljer "avancerat" nått som heter DV-PAL. Det borde väl sparas som "rådata"? Jag hittar ingen renderingsknapp i Moviemaker. Kan jag göra tvärtom?

Jag måste revidera frågan lite: Kan jag ta med klipp till jobbet som har premier 6.5 för att göra saker där, som jag inte kan göra saker hemma med elemets, och trolla tillbaka klippen hemma?

Ja, du kan jobba i t ex Movie Maker och spara ditt arbete i t ex Microsoft AVI som möjligen kallas DV PAL där. Sedan kan du öppna avi filen på jobbet i t ex Premiere. Om du använder annan codec än Microsoft codec - t ex Canopus DV codec - så måste också den codecen finnas på den andra maskinen.

En stor nackdel om du gör på detta sätt är att du kommer att förlora kvalitet för varje överflyttning du gör.

När du t ex färgkorrigerar i Movie Maker (om det finns där) eller lägger in övergångar eller manipulerar dina data på tidslinan på annat sätt och sedan sparar dem till en avi fil som du flyttar så har du också fått en liten kvalitetsförsämring. När du sedan packar upp avi filen i den andra datorn och arbetar vidare och sedan sparar ned förändringarna igen så försämras åter kvaliteten. Redan då kan du säkert se hur bilden börjar bli grynig. Syns lättast på en jämn enfärgad yta i bilden t ex en blå himmel.

Det är alltså inte tillrådligt att göra på det sättet men det går.

Rådata (helt lossless) kan du aldrig få i Movie Maker, inte heller med en DV-codec då den är destruktiv i sig självt. Det finns dock en del format som klarar att exportera utan att förlora kvalite. Jag brukar köra på QuickTime Animation/Animering men då blir filerna extremt stora, runt 1 GB per minut. Har du ingen QT-codec kan man köra på en tif-sekvens men den blir ännu större.

Jag rekommenderar att du undviker att flytta dina projekt mellan olika redigeringsprogram, speciellt när det gäller Movie Maker.

Elements har jag ingen koll på, är inte det ett samlingsnamn för en packe program från Adobe?

Ok, vad synd. Det känns ju inte särkillt digitalt. :-( Jag har föreställningen att öppna och spara filer alá word.

Elements är det förenklade och billigare versionen av Premiere Pro. Nu har jag inte hunnit sätta mig in i nått av programen, därav frågan. Moviemaker har jag inte spenderat så mycket tid med, mest medan jag felsökte varför kameran inte vill prata med Premiere. Moviemaker verkar dock mycket nybörjarvänligt men jag lyckades aldrig lista ut hur man tar bort ljudet från ljudspåret. Det gick bara att göra "tyst". Det fanns bara ett extra ljudspår. Nåja, jag lägger väl inte mer energi på det.

Egentligen, vid första anblicken var det "riktigt gammal film-effekten" jag gillade i moviemaker som jag inte sett i Premiere elements, men det går kanske att göra på egen hand.

Tack för svaret.