Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Kankse är i fel tråd nu?

Jag har iaf en fråga angående några digital8-filmer som jag inte använt på länge.

Själva grejen är den att då jag nu skulle testa att titta på dessa så blev resultatet att ungefär hälften av mina band "laggade/hackade".

Ljudet kommer lixom lite efter eller hackar samt att bilden lixom laggar sig fram emellanåt.

Annars så ser man och hör bitvis vad som händer.

Inte helt hundra heller på om om hackandet är över hela bilden. Kan vara som om det bara är som några ränder över vissa delar som inte vill hänga med resten av filmen eller vad man ska säga och det blir någon typ av fördröjning.

Lite svårt att förklara, men kanske någon som varit med om liknande och/eller har någon idé på hur man kan lösa detta?

Kan ju nämna att det inte är samma kamera som jag spelade in banden på som jag använder mig av nu.

Även att banden har förvarats i en "bra miljö".

MVH Nisse!

Postad

Det kan vara att kameran varit oanvänd länge. Det är vanligt att det bildas ett oxidskikt på tonhuvudena av luften och eventuella föroreningar. Om det är det felet är det bara att köra ett band tills det nöts bort (förändring märks på 5-10 min). Ta gärna ett mindre viktigt band. Om det inte hjälper är det skitigt "på riktigt" eller något tekniskt fel på kameran. Banden är det förmodligen inte, du skriver ju också att du förvarat dom riktigt.

Själva hackandet beror på att inte all data från bandet kommer fram. Jämför beskrivningar från de stackare långt ut på landet som tvingats skaffa digital-TV.

Postad

Hej igen!

Jag har nu testat och spelat upp ett band på kameran 20-30 min, men blir tyvärr ingen skillnad. Har även testat med ett slags rengöringsband utan resultat.

Någon som har nån idé vad detta kan bero på. Jag kan nästan omöjligt tro på att det ska vara banden som krånglar. Speciellt då det är på nästan alla av mina band och de har bara varit förvarade utan att användas under några år.

Börjar fundera om det kan ha något att göra med den kamera jag använde mig av då jag spelade in. Attt något skiljer sig mellan dessa två trots att de båda är digital8?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

MVH

Postad

om det är en ålders skillnad mellan kameran du spelade in på och den du nu spelar av ifrån så kan det vara så att det är olika modeller på bild/ton-huvudena, det har hänt med våra gammla BCN bandspelare, det är iaf en idé! rengöringsbanded borde ha gjort rent huvudena från "slam" oxå så det borde inte vara det som är problemet.

Postad
om det är en ålders skillnad mellan kameran du spelade in på och den du nu spelar av ifrån så kan det vara så att det är olika modeller på bild/ton-huvudena, det har hänt med våra gammla BCN bandspelare, det är iaf en idé! rengöringsbanded borde ha gjort rent huvudena från "slam" oxå så det borde inte vara det som är problemet.

Hej och tack för tipset!

Jag funderade lite i de banorna jag med.

Eftersom det är två olika modeller (Sony) på kamerorna jag använde/använder mig av.

Tror att den jag spelade in på är nyare än den jag nu försöker att spela upp banden på.

MVH

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...