Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag skulle vilja veta vad ni som jobbar med filmning dvd auth osv gör med projekten ni har gjort.

T.ex om det är en egen produktion och måste ha dem kvar.

Jag har gjort 3 filmer på 2h vardera, nu kommer även en 4: e och 5 film på 2 timmar st.

de första 3 filmerna har jag lagt på hårdisk men tillsammans blir det runt 150gb + Premier projektfilerna.

Efter det tillkomer andra mindre projekt som filmningar till privatpersoner/företag osv. Nu börjar jag få grymt lite hd plats och vet fortfarande inte hur jag ska spara undan t.ex premier trimmed mapparna som ligger på 60 GB vardera, de råa avi filerna på 30 gb.

Tacksam för hjälp.

Postad

hej.

två alternativ (om du vill arkivera "lossless")

1. Köp fler och större hårddiskar....

2. Köp en kamera med dv in och för över filmerna till dv-band

-olika för och nackdelar förståss, men avi tar ju plats...

Postad

Hej!

Jag sparar mina filmer som masterkopia på DV-tape och i DVD-format som ISO filer på DVD. Har 1.5TB disk men det räcker inte för att vara säker på att man kan aktivera en gammal film vid behov. Källmaterialet från DV-tape får ligga kvar på kassetten och har för närvarande ca 120 kassetter.

Postad

om du vill arkivera hela projektet är mera lagringsutrymme tyvärr den bästa lösningen men jag vill påpeka att hårddisk igentligen inte är något vidare stabilt som slutförvaring, om disken inte snurrar regelbundet (här snackar vi längre tidsperioder) så kan vad som helst hända i forma av korumperat material eller försvunna filer. ett annat alternativ är att dela upp projektet på ca 14-15 DVD skivor.

men generelt sett så är det vanligare att banda av en mastertape med filmen på (gärna en extra kopia oxå man vet ju alldrig vad som händer). om du har spelat in din film på DV eller likvärdigt så är det helt ok att använda DV som mastertape, här vill jag påpeka att DV också är ett komprimerat format.

Vi brukar kombinera båda! spela av en master av det färdiga programmet och sedan sparaner alla projektfiler på en CD-R och sedan spara allt källmatrial på banden, då är det lätt att återskapa projektet (iaf i Avid) om klienten vill göra ändringar långt senare.

Postad

ok tack för alla tips!

Tänkte dock på dv-tape . .de går väl max till 60 min ? eller finns det 2 h ?

Har dock film 1-3 sparat på varsitt dv-cam band med en kopia av varje.

Projektet blir ju kanske större bekymmer då det rymmer 60 gb .. men man får se till att sätta undan hd till det antar jag :)

Får köpa på sig några externa .

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...