Twizz Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Hur gör jag bäst om jag vill lägga in rökeffekter på en scen. Jag kommer alltså spela in en scen framför green screen. Sen efter det måste jag lägga på rök ovanpå. Finns det någon effekt som jag kan göra det med? Försöker lära mej Premier pro just nu. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Använd en rökmaskin, det är betydligt enklare (och förmodligen billigare) än att pilla med effekter i efterhand. Att hyra en rökmaskin för några timmar kostar inte många hundralappar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Funkar det verkligen med rök från en rökmaskin framför en greenscreen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twizz Posted January 15, 2004 Author Share Posted January 15, 2004 Det är ju det som kommer gå åt skogen om jag kör med rökmaskin framför green screen. Just därför tänkte jag ifall det fanns någon bra effekt jag kunde lägga på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Blir så mycket snyggare om man gör det i verkligheten gentemot i datorn för rökeffekter är rätt svårt att få till riktigt snyggt. Du kanske kan använda rökmaskinen i bakgrundsbilden som du sen kommer lägga det du spelade in mot greenscreenen. Alltså inte röken när du spelar inte greenscreen scenen, utan när du tar bakgrunden...Om du nu iof inte har en datagjord bakgrund... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted January 16, 2004 Share Posted January 16, 2004 Inte för att jag har gjort det här nån gång men... Pröva att filma riktig rök mot svart bakgrund (eftersom riktig rök är snyggare än genererad). Det kanske går att använda cigarrettrök om inte annat. Det beror ju på hur den ska se ut. Sedan kan du lägga det i ett lager framför scenen, och ställ in redigeringsprogrammet så att röken adderas till de underliggande bilderna ("overlay" tror jag det heter i Photoshop, och det kallas väl nåt liknande i videoredigeringsprogram). Alltså totalt tre lager: 1. Bakgrunden, keyad med greenscreen 2. Live action 3. Rök Du kan lägga in ett lager med rök mellan 1 och 2 också om röken ska finnas i bakgrunden också. Men om det här blir bra beror ju på hur det ska se ut... :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twizz Posted January 16, 2004 Author Share Posted January 16, 2004 Jag ska testa det med svartbakgrund. Kan bli bra faktiskt om man får till det. Orange det är just en datorgjord bild jag ska använda. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereolith Posted April 8, 2004 Share Posted April 8, 2004 Om du lägger in en bild med rök o svart bakgrund över det andra klippet kommer ju hela klippet att bli mörkare (p.g.a. att bilden är svart) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRL Posted April 8, 2004 Share Posted April 8, 2004 Filma röken mot svart och ta bort det svarta i AE... no problema 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereolith Posted April 12, 2004 Share Posted April 12, 2004 Det har du iof rätt i. Men jag tvivlar ändå på att det blir snyggt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts