Gå till innehåll

Adobe Premiere Pro 2 + hddkamera?


outoforder

Recommended Posts

Jag har en hårddisk kamera som sparar filmfilerna i .MOD-format. När jag satte igång Adobe Premiere Pro 2, så valde jag att importera videofiler, men märkte att den inte ville ta emot .MOD-filer.

 

Är det jag som gör något fel, eller är inte Adobe Premiere Pro 2 kompitabellt me det formatet? ..och hur gör man isåfall?

 

Jag är inte särskilt erfaren inom området ännu, så om ni ville vara vänliga att hjälpa mig så vore de kanon :)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte har någon FireWire-utgång på din kamera får du konvertera dina .mod filer med något lämpligt konverteringsprogram. Vad jag kan förstå så är .mod en form av mpeg2.

 

Annars prova att ändra filändelsen på dina .mod-filer.

.mod-->mpeg

 

Tyvärr är mpeg2-filer ganska jobbiga att redigera, det bästa vore om du kunde konvertera dina .mod-filer till DV-AVI

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]Om du inte har någon FireWire-utgång på din kamera får du konvertera dina .mod filer med något lämpligt konverteringsprogram. Vad jag kan förstå så är .mod en form av mpeg2.

 

Annars prova att ändra filändelsen på dina .mod-filer.

.mod-->mpeg

 

Tyvärr är mpeg2-filer ganska jobbiga att redigera, det bästa vore om du kunde konvertera dina .mod-filer till DV-AVI[/citat]

 

Tack så mycket för svaret. Vad är de för skildnad att konvertera de till de olika formaten? Tappar man märkbar kvalite i vissa format osv?

 

Vilka format är att föredra att konvertera till, och vad har dom för olikheter?

Jag inser att det finns många olika format och ännu fler olikheter, men om någon kan klara ut lite för mig grundegenskaperna i de viktigaste formaten så vore de guld värt. Tack för ett jättebra forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=outoforder]Vad är de för skildnad att konvertera de till de olika formaten? Tappar man märkbar kvalite i vissa format osv?

[/citat]

Adobe premiere jobbar som bäst med dv-avi om man jämför med de mer komprimerade format.

Om du gör en konvertering från din/a .mod filer till dv-avi så kommer en kvalitésförlust att ske, troligen inte allt för märkbar.

 

Skulle du senare vilja bränna din film som DVD från adobe premiere måste du göra om din film till mpeg2. Detta innebär att du är tillbaka ungefär där du började och ytterligare kvalité har gått förlorad.

 

Det bästa hade varit om du kunde få över din film till datorn från början i DV kvalité. Då sker endast 1 komprimeringsteg om du skulle vilja bränna.

 

För din del gäller att när du filmar, komprimerar din kamera med dvd-kvalite, sedan måste du göra om din film så du kan redigera den i premiere, för att sedan eventuellt bränna en dvd. Så din film är inne i tredje generationen, vilket troligen kan vara sebart på kvalitén.

 

Men om du nu vill kunna jobba någorlunda smärtfritt med din film i premiere är nog trots allt om du konverterar den .mod-->dv-avi

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster][citat=outoforder]Vad är de för skildnad att konvertera de till de olika formaten? Tappar man märkbar kvalite i vissa format osv?

[/citat]

Adobe premiere jobbar som bäst med dv-avi om man jämför med de mer komprimerade format.

Om du gör en konvertering från din/a .mod filer till dv-avi så kommer en kvalitésförlust att ske, troligen inte allt för märkbar.

 

Skulle du senare vilja bränna din film som DVD från adobe premiere måste du göra om din film till mpeg2. Detta innebär att du är tillbaka ungefär där du började och ytterligare kvalité har gått förlorad.

 

Det bästa hade varit om du kunde få över din film till datorn från början i DV kvalité. Då sker endast 1 komprimeringsteg om du skulle vilja bränna.

 

För din del gäller att när du filmar, komprimerar din kamera med dvd-kvalite, sedan måste du göra om din film så du kan redigera den i premiere, för att sedan eventuellt bränna en dvd. Så din film är inne i tredje generationen, vilket troligen kan vara sebart på kvalitén.

 

Men om du nu vill kunna jobba någorlunda smärtfritt med din film i premiere är nog trots allt om du konverterar den .mod-->dv-avi[/citat]

 

Tack för all hjälp. Finns det något bra filmredigeringsprogram som det går smidigt att redigera .mod-filer med direkt, så man slipper iallafall en konvertering (som man behöver för att jobba me filerna i Adobe premiere) ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=outoforder]Tack för all hjälp. Finns det något bra filmredigeringsprogram som det går smidigt att redigera .mod-filer med direkt, så man slipper iallafall en konvertering (som man behöver för att jobba me filerna i Adobe premiere) ?[/citat]

 

Jag kan säga att jag aldrig varit i kontakt med .mod filer och är inte speciellt insatt. Följde det inte med något dugligt program till kameran som du kan använda?

 

Om du varit i kontakt med programet VirtualDub så finns det en annan version som heter VirtualDubMod. Dock vet jag inte om det har något med .mod filer att göra, men du kan ju alltid prova.

 

VirtualDubMod

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster][citat=outoforder]Tack för all hjälp. Finns det något bra filmredigeringsprogram som det går smidigt att redigera .mod-filer med direkt, så man slipper iallafall en konvertering (som man behöver för att jobba me filerna i Adobe premiere) ?[/citat]

 

Jag kan säga att jag aldrig varit i kontakt med .mod filer och är inte speciellt insatt. Följde det inte med något dugligt program till kameran som du kan använda?

 

Om du varit i kontakt med programet VirtualDub så finns det en annan version som heter VirtualDubMod. Dock vet jag inte om det har något med .mod filer att göra, men du kan ju alltid prova.

 

VirtualDubMod[/citat]

 

Det följde med Powerlink Powerdirector Express. Har tittat lite i de, och man behöver ju inte konvertera filerna innan redigering, men de verkar inte vara något särskilt brett program när de gäller redigeringsmöjligheter tyvärr.

 

Tankade ner VirtualDubMod men vad jag ser så hjälper det inte mig med mina .mod-filer tyvärr. Får försöka leta vidare efter något bra program som kan redigera .mod-filer direkt. Men tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=outoforder]Det följde med Powerlink Powerdirector Express. Har tittat lite i de, och man behöver ju inte konvertera filerna innan redigering, men de verkar inte vara något särskilt brett program när de gäller redigeringsmöjligheter tyvärr.[/citat]

Tyvärr tror jag att du kommer få svårt att hitta ett "brett program" som just stödjer .mod-filer.

 

De bättre och avancerade filmredigeringsprogrammen är ju optimerade för att kunna importera film från mini-dv kameror och HD-kameror. Mod-formatet är inte lika förekommande.

 

[citat=outoforder]Men tack för all hjälp![/citat]

Hoppas du löser det på det ena eller andra sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=outoforder]Jag har en hårddisk kamera som sparar filmfilerna i .MOD-format. När jag satte igång Adobe Premiere Pro 2, så valde jag att importera videofiler, men märkte att den inte ville ta emot .MOD-filer.

 

Är det jag som gör något fel, eller är inte Adobe Premiere Pro 2 kompitabellt me det formatet? ..och hur gör man isåfall?

 

Jag är inte särskilt erfaren inom området ännu, så om ni ville vara vänliga att hjälpa mig så vore de kanon :)

 

Tack på förhand![/citat]

 

Det här svaret hittade jag moviecodec.com:

 

"Adobe Premiere Elements 2.0 can easily import .VOB and .MOD files from an HDD camcorder, Panasonic SD-Video cam, or the like. With the cam connected via USB 2.0, simply click "Add Media" in Premiere, browse for the files in the cam (as "USB Mass Storage Device&quotwink and click Import. Now it will pull the MPEG2-based files in to the specified target drive on the PC.

 

Once done, you can then add the clips to the timeline, and edven mix MPEG2 and AVI. Premiere Elements actually converts the MPEG2 (MOD) files to a DV Stream when you hit to render a clip or clips. So if you want easy editing, select all the clips first and then render them. Now they’re editable.

 

I read about this on the SimplyDV Bulletin Board. It’s also possible to edit files from these HDD and SD cams in a Mac as well, but you need to use Capty MPEG2 software to get them in first, then use Quicktime Pro to convert to a DV Stream."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...