genberg Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Hej. Ny på forumet och hoppas att jag inte ställer en sedan länge besvarad fråga. Har "lekfilmat" några år med en Canon MVX2i och det har väl känts ganska OK. Men har en del sammanhang där jag vill kunna prova att göra dokumentära saker lite mer på riktigt. Häromdagen lånade jag en Sony DCR-HC1000 av en kamrat för att dokumentera en teaterföreställlning och det vara bara WOW! Dels mekaniskt. Stora knappar. Saker o ting på intuitivt rätt plats. Och en proffsig känsla både vad gäller bild och ljud. Fråga 1 - VAD är det primärt som gör den känslan. Djup liksom. CCD storlek? 3CCD? Fråga 2 - Är en beg Sony DCR-HC1000 ett vettigt köp, eller finns det nya kameror som ger samma typ av bild till bättre peng? Fråga 3 - Finns det ngn annan rekomendation för att ta ett steg upp från min nuvarande kamera. Ska man satsa på 3CCD, eller är det en "flavor of the day" för att locka prylkåta konsumenter. Känner väl att 15-20' är en smärtgräns. Tacksam för all ev hjälp 0 Quote
pinto Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Jag skulle hälldre köpt en sony hdr hc1, http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/362432/prices 0 Quote
MovieSwede Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 HC1 är ju en HDV kamera och har vissa fördelar bla bättre upplösning. Nackdelen med båda kamerona är att de inte är nått annat än en konsumentkamera. Skall man göra dokumentärer och vill få det proffsigt bör man tänka på saker som ljud. 0 Quote
kingen Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 Som gammal sonyentusiast faller tankarna rätt fort på den smått klassiska pd150.Den gör garanterat jobbet både bild å ljudmässigt!Tex phantommatade xlr-pluggar(betyder att du kan använda kvalitetsmikrofoner typ sennheiser å neumann)vilket du kommer att märka att du vill efter ett tag! Obs!Detta är dock ingen hd-kamera. 0 Quote
MovieSwede Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 Jo PD150 är ju en klassisk dokumentärkamera och även en filmkamera då Open Water gjordes på den. Nackdelen är väl förutom att den inte gör HD så gör den inte 25P vilken är att föredra för många typer av dokumentärer. Men i slutändan handlar det om vad för look du vill ha. 0 Quote
genberg Posted August 6, 2006 Author Posted August 6, 2006 PD150 liknar ju den jag lånat ganska mycket (på bild). Då står ursprungsfrågan kvar: Bra beg eller ny teknik? Går det att få tag på en sådan beg? Finns det ngt bra ställer dit man kan komma utan att kunna "talk the talk" och bli utskrattad? 0 Quote
MovieSwede Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 PD150 är bra mycket större än den du använde. Sen är ny teknik inte alltid bättre. Iallafall inte på allt. Vad siktar du på dina dokumentärer? Hur skall de visas? Vad för typ? etc etc 0 Quote
jspielberg Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 Är också sjukt sugen på den! Egentligen vill jag ha "storebror" Sony HDR-FX1 men den kostar dubbelt så mycket så det lutar starkt åt en hdr-hc1. Vi ska ha kameran för att spela in kortfilm, med en hel del specialeffekter såsom mynningsflammor, explosioner och när kunskapen finns, även seriösa chroma-keying effekter á superman! ;) Hur är det att redigera i hdv? Skiljer det sej mycket från dv? Har hört att man måste komprimera hdv formatet för att kunna redigera det och grejer... Hmm..! Om någon kan mycket om kameror så finns lite spec om den på följande länk: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=66719 Skulle vart bra och veta för och nackdelar samt om den är värd pengarna! Mvh Johan 0 Quote
MovieSwede Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 HDV komprimerar filmen i mpeg2 vilket gör att det krävs mer av datorn för att klippa den. Den är också känsligare för rörelse då bilder hänger ihop med varandra. Chroma keying är inte kul med miniDV till att börja med och blir inte roligare med HDV pga komprimeringen. Skall du göra film är en progressiv kamera viktig ifall du vill ha filmlook. Visst 1080i går att konvertera till progressiv. Men då har du ju sabbat lite med poängen att filma 1080i. Men jag skulle aldrig vilja göra riktig film på en HC1 då HC1 är en konsumentvideokamera. XL2, DVX100 och Z1. Är väl de kameror som är gjorda för lågbudget produktion. Begagnat kanske du kan få tag i nån av dem "billigt". 0 Quote
jspielberg Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Mmm... En progresiv kamera säger du.. Vilken av modellerna XL2, DVX100 och Z1, tycker du är bäst då? Finns en på blocket för 25 000:- nu, en dvx100. Värt pengarna? Men räcker verkligen inte hdr-hc1 till om man ska göra en produktion ala "bröderna fluff" eller "ronny & ragge"?! (fast med fler effekter och annan handling givetvis). Brinner för film och vill och ska komma dit en dag, men än så länge får jag nöja mej med vanliga små hemmavideo-produktioner dock... :( 0 Quote
kingen Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Bröderna fluff å liknande skjuts på pd 150"so your safe" 0 Quote
MovieSwede Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 [citat=jspielberg]Mmm... En progresiv kamera säger du.. Vilken av modellerna XL2, DVX100 och Z1, tycker du är bäst då? Finns en på blocket för 25 000:- nu, en dvx100. Värt pengarna? Men räcker verkligen inte hdr-hc1 till om man ska göra en produktion ala "bröderna fluff" eller "ronny & ragge"?! (fast med fler effekter och annan handling givetvis). Brinner för film och vill och ska komma dit en dag, men än så länge får jag nöja mej med vanliga små hemmavideo-produktioner dock... :([/citat] Om du skall göra en produktion ala ronny ragge så kan du i stort sett ha vad som helst. Men värt att tänka på även om Ronny och ragge såg ut som en billig interlace produktion så hade de bra ljud. Inget kul se en film och inte höra skådespelarna. Därför är det kul med XLR kontakter i kameran från början. Så har du råd med en prosumer kamera så köp det om du vill hålla på med film. Har du inte pengarna så har du helt enkelt inte. XL2 och DVX100 är båda bra kameror med för och nackdelar. Z1 har sina fördelar men även mycket dåliga saker med som en högupplöst interlace ship som sen tar bort varannan linje för att åstakomma CF25. Dessutom släpper canon nu en kamera som är bättre och billigare. Men jag antar att både Z1 och canon kommer ligga utanför din prisbild. Så mitt tips har du råd med en begagnad dvx100 så köp den. 0 Quote
jspielberg Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Mmm... Får nog bli så! Vi är en grupp på ca 5-7 pers som spelar in och bara 3 av oss är riktigt intresserade och målmedvetna med det vi gör(det lilla vi har gjort!). Och vi 3 har jobb nu men rätt lågavlönade med ungefärlig netto lön på ca 13-14 000 kr. Så våran prisbild inom ett halvår ungefär ligger nånstans mellan 30 000-60 000:-. Men som det ser ut nu har vi bara råd att lägga typ 15-20 000:- högst och då tänkte jag att sony hdr verkade sjysst.. Men hur är ljudet på den då? Har den sånna kontakter som man behöver? Har en gammal Sony Handycam 8mm som alltid har varit suverän, så jag tänkte att man skulle gå på känslan och välja Sony pga det lite också... Hmm, blir lite osäker nu! En begagnad dvx100 eller en sprillans ny hdr-hc1?? 0 Quote
StenR Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 [citat=MovieSwede] XL2 och DVX100 är båda bra kameror med för och nackdelar. Z1 har sina fördelar men även mycket dåliga saker med som en högupplöst interlace ship som sen tar bort varannan linje för att åstakomma CF25. Dessutom släpper canon nu en kamera som är bättre och billigare. Men jag antar att både Z1 och canon kommer ligga utanför din prisbild. [/citat] Tänker du på XH A1? http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Unveils-New-Prosumer-HDV-Line-XH-G1-and-XH-A1.htm 0 Quote
MovieSwede Posted August 9, 2006 Posted August 9, 2006 [citat=jspielberg]Mmm... Får nog bli så! Vi är en grupp på ca 5-7 pers som spelar in och bara 3 av oss är riktigt intresserade och målmedvetna med det vi gör(det lilla vi har gjort!). Och vi 3 har jobb nu men rätt lågavlönade med ungefärlig netto lön på ca 13-14 000 kr. Så våran prisbild inom ett halvår ungefär ligger nånstans mellan 30 000-60 000:-. Men som det ser ut nu har vi bara råd att lägga typ 15-20 000:- högst och då tänkte jag att sony hdr verkade sjysst.. Men hur är ljudet på den då? Har den sånna kontakter som man behöver? Har en gammal Sony Handycam 8mm som alltid har varit suverän, så jag tänkte att man skulle gå på känslan och välja Sony pga det lite också... Hmm, blir lite osäker nu! En begagnad dvx100 eller en sprillans ny hdr-hc1??[/citat] Tänk bara att HC1 är inte gjord eller tänkt för filmproduktion. Den är en konsumentkamera för hemvideo i HD. Och HD är inte det enda en filmproduktion behöver. Och Ja det var den Canon. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.