Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har tänkt på att filma en musikvideo (mina vänners) med hjälp av "Sony HDV Kamera HVR-Z1E" plus en mini 35 bild koverter (se bild). Nu vet jag dock inte hur pass bättre bilden kommer att bli om jag använder denna konverter eller inte. Jag fick en DVD- demo från företaget som tillverkar de här konverterna och bilden såg ganska så godkänt ut, men nu vet jag dock inte vilken kamera de har använd för att bilden skall bil så bra som möjlig.

Jag tänkte som sagt använda denna kombination.

Anledningen att jag har startat en ny tema om detta är för att veta om någon eventuellt har använd en sådan kombination, eller liknande, och är det värt pengarna (att hyra den från LiteGrip kostar runt 7000 kr med konverter).

Och, tänkte om någon har redan själv en sådan kombination eller liknande som skulle kunna tänkas hyra ut till mig för att göra denna musikvideo, även en stadycam är jag mycket i behov av.

Ha det/ Neo

304.jpg

Postad

Jag har tyvärr inga svar till dig. Men jag vill bara pusha på dig att du MÅSTE visa resultat eller iaf testfilmer om du lyckas få ihop dom specsen! gärna i hd-format då :)

En liten fundering: Planerar du att hyra en sådan för 7000:- ifall den visar sig fungera bra? det låter som att produktionen är ganska stor och seriös, vilket i sin tur gör att man blir väldigt nyfiken på att se resultatet =).

Hoppas det löser sig och lycka till!

Postad

Hej!

Jag ser att du bor i Uddevalla, det gör jag med. ;)

Mm, ja, alltså, jag ska försöka få ihop det så bra som det går. Som jag beskrev så kommer jag att försöka filma en musikvideo av mina vänner som sjunger. Den kommer att visas i hemlandet, en Tv- station, en av de största, vilket ställer ganska höga krav och om jag får vara ärlig så är jag lite nervös. Man hyr inte för 7000 kr bara för att testa och se hur det går, utan man måste vara ganska så säker på att det kommer att fungera, men vi får se. Vad susslar du med mes, redigering, filmning... ?

Postad

ne precis. jag hade oxå vart lite nervös. Det är därför jag köpte min kamera istället. nu är det ju ingen hdv, men jag kan ju säga ärligt å fullt att den är ju aldelles för bra och avancerad för mina ändamål egentligen. men jag gjorde för att kunna lära mig den i lugn å ro när man känner för det och kreativiteten flödar.

Det verkar lite hemligt sådär med vilket band det är? Man kanske känner till dom, Uddevalla e ju inte så stort direkt ;). Va roligt att de finns lite mer seriösa filmare så nära. Hoppas verkligen de går bra med projektet iaf.

Jag är alltiallon i våran grupp, filmar och redigerar. Dom andra skådespelar och hjälper till med kringrustning. Vi gör väldigt skiftande projekt. men vad det än är vi gör så ökar det hela tiden i skala och det är roligt =). Det vi tyvärr är sämst på att göra är spelfilmer.

Postad

Alltså bandet är inte så stor. Den skapades för ganska länge sedan och har jobbat med den första albumet sedan 2002 eller något sådant som de släppte förra året. De bor i Karlstad, så det har alltid varit lite svårt att samarbeta både vad det gäller musiken och utbytet av idéer om någon eventuell musikvideo. Men nu tänkte jag bidra med något och få till stånd en projekt.

Vad har du själv för videokamera?

Det hade nog varit roligt att träffa dig, kanske också utbyta lite idéer och samarbeta på någon plan.

Ha det gött tills dess!

Mvh/ Neo

Postad

Det är inte helt lätt att jobba med en mini35/HDV om man inte har erfarenhet eller möjlighet att testa innan. Skärpedragning är ytterst viktig i HD och du bör ha en focuspuller om du vill utnyttja det 35ans korta skärpedjup. Själva 35an kan gärna krångla också - man ser mattskivans korn etc... Ett annat alternativ är att planera filmningen så att du får långt skjutavstånd så att du kan få ett (hyfsat) kort DOF ändå...

Postad

Faktum är att jag såg detta vara möjligt genom en hemsida (lightgrip tror jag) och tänkte då att det inte kan vara så krångligt att få det att fungera. Dock såg jag att själva de som har tillverkat detta rekomenderade att man minst en dag tillbringar genom att testa osv.

Nu har jag dock ingen som helst erfarenhet om detta så att när jag läser din text här ovan blir jag ganska osäker om det är någon idé eller ej att ens försöka. Men, viljan att filmningen ska likna film och inte som en video har fått mig att försöka hitta någon möjlig lösning.

Postad

[citat=neolit]

Det hade nog varit roligt att träffa dig, kanske också utbyta lite idéer och samarbeta på någon plan.

[/citat]

Jag är också från uddevalla och är även jag intresserad av att träffas/samarbeta med fler folk i närheten

Postad

Vi skulle kunna ha en liten gathering och samla våra idéer. kanske planera något lite större projekt frammåt i tiden? Jag är hungrig på att filma och lära mig nya saker. nu blev de där så offtopic det kunde bli. men men.

Postad

[citat=neolit]Faktum är att jag såg detta vara möjligt genom en hemsida (lightgrip tror jag) och tänkte då att det inte kan vara så krångligt att få det att fungera. Dock såg jag att själva de som har tillverkat detta rekomenderade att man minst en dag tillbringar genom att testa osv.

Nu har jag dock ingen som helst erfarenhet om detta så att när jag läser din text här ovan blir jag ganska osäker om det är någon idé eller ej att ens försöka. Men, viljan att filmningen ska likna film och inte som en video har fått mig att försöka hitta någon möjlig lösning.[/citat]

Bara för du har kort skärpedjup kommer det inte se ut som film. Jag har filmat mycket med 2/3 interlace ccd kameror och de ser fortfarande ut som video. Visst man kan trixa ganska mycket i post för att få filmlooken.

Men som precis som skrivits, med zoom kan du få kort skärpedjup utan 35adapter.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...