Guldragge Posted July 29, 2006 Posted July 29, 2006 Hej! Jag textar i Premiere 1.5 med hjälp av titles. Det tycker jag funkar fint. Men om jag vill ha texten vit med en svart bakgrund....sådär de brukar köra på svt till exempel. Hur gör jag då? Mkt tacksam för svar... Ragge 0 Quote
Euphrosyne Posted July 30, 2006 Posted July 30, 2006 Om jag förstår dig rätt vill du ha en svart bakgrund och en vit text... I min version av premiere så har jag svart som standard bakgrund men om så inte är fallet för dig kan du bara göra en svart bild i paint och sedan importera den till premiere och lägga din title i lagret över. 0 Quote
Guldragge Posted July 31, 2006 Author Posted July 31, 2006 Hej. Tack för ditt svar. Du förstod mig helt rätt. Vad kör du för version av Premiere? Att köra din variant slipper jag helst eftersom det blir för knöligt att hela tiden anpassa storleken på den svarta bakgrunden så att det ser snyggt ut. Det är en satans massa text som skall in dessutom. Ragge 0 Quote
Rogge Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Bakgrunden i en title i PPro är inte svart, den är transparent, dvs helt genomskinlig. Skall du lägga in "en satans massa text" så är nog Title Designer fel verktyg. Vill du fortfarande göra det i PPro så hade jag använt Rectangle Tool för att göra dom två bakgrunderna till texterna och sparat den som en Template för att lätt kunna återanvändas. Man får dock justera bredden på dom svarta bakgrunderna manuellt vid behov. 0 Quote
Euphrosyne Posted July 31, 2006 Posted July 31, 2006 Ja kör premiere pro 7.0... har testat v 2.0 men datan blir ganska slö då... 0 Quote
Busta_rhyme Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Vad är det för skillnad på 7.0 och 2.0 då, om det påverkar datorns prestation? 0 Quote
Rogge Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 [citat=Busta_rhyme]Vad är det för skillnad på 7.0 och 2.0 då, om det påverkar datorns prestation?[/citat] Premiere Pro 7.0 är en liten miss av Adobe. Premiere Pro 7.0 är egentligen Premiere Pro 1.0. Premiere Pro 2.0 kräver mer av datorn än Premiere Pro 1.0. Premiere Pro 2.0 är alltså i skrivande stund den senaste versionen med fler funktioner, uppdaterade funktioner, mm, mm. 0 Quote
Beckan Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 I stället fär att göra en svart bild i paint kan du göra en color matte i Premiere pro som är helt svart och lägga in under din text i timelinen. Du höger klickar i projekt fönstret sedan new item -> color matte Sen är det bara att välja färg. Eller så kan du ta new item -> black video. Jag har Premiere pro 2.0 och där gör man så som jag beskrev ovan, jag vet inte hur preimere pro 1.5 ser ut, men jag skulle tro att man gör ganska lika. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted August 6, 2006 Posted August 6, 2006 [citat=sungam]Har redigerat och fixat en DV-film med Adobe premiere 2.0, och det har funkat fint. Men jag fixar inte det som är det viktigaste, att exportera och bränna DVD-skiva. Det står "insuffiernt disc space for burning" - hela tiden, oavsett hur jag gör. Jag ställer in "Working area" ner till 5 minuter, skiftat kvalite', och tetsat med alla inställningar som går. Det enda som funkar är om jag exporterar DVD till folder, och då får jag .avi-fil på 45 Gbyte på hela (3,5tim), eller som jag gjort, delat filmen i två delar (Working area's) och får två ca 22 Gbyte-filer (.avi). Har lagt en jävla massa timmar på att försöka läsa mig till hur jag skall göra, men helt utan resultat. Jag har till och med försökt bränna .avi-filerna med Nero till DVD, men den kan uppenbarligen inte heller komprimera filerna såpass mycket. Det blev bara ljudet som "fastnade" på skivan. Allt är alltså klart på min film, men någon DVD ser det inte ut att bli, om jag inte kan få hjälp av någon som fattar vad för fel jag gör, eller förstår vad jag inte förstår..!![/citat] Sungam, ditt inägg är nu postad som ny tråd under namnet "Problem med DVD-bränning" under Videoredigering. /lilla_farbrorn 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.