Gå till innehåll

Ändra mått


Pipan

Recommended Posts

Jag började på ett litet projekt i Premiere Pro som innebär en massa småklipp med olika mått som ska klippas ihop. Jag valde standard-templaten när jag skapade dokumentet som är DV 740x576 pixlar. sen har jag satt att alla klipp ska automatiskt anpassa sig till den storleken så det inte blir några svarta ramar runt de lite mindre videoklippen.

 

problemet är att jag nu vill spara ut det till en video som är 320x240 pixlar.

av någon anledning låser sig premiere när jag väljer att exportera med xvid-komprimering. så jag testade att spara ut okomprimerat och sen komprimera och resiza i virtualDub. men då skapas det svarta kanter på sidorna och en logo jag har i hörnet hamnar över denna svarta kant. ser skumt ut helt enkelt.

 

jag antar att detta har med relativiteten mellan bredd och höjd?

hur ska jag bära mig åt för att få ner filstorleken och ändra mått utan att kvaliten blir alltför lidande? det rör sig om ca 30 sekunders film.

 

tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, hamnar logon över den svarta beskärningskanten EFTER att du komprimerar i VirtualDub? Antar att du skrev fel, men kanske just därför folk inte riktigt förstår din fråga. :)

 

Eventuellt exporterar du i fel pixel aspect ratio (PAR) redan i premiere. Sök lite här på forumet så hittar du nog en lösning.

 

Det här är bara en gissning, svårt att hjälpa dig när man inte ser slutresultatet. Är det 16:9 eller 4:3? Blir bilden smalare än vad den ska vara i slutresultatet efter VD eller täcks delar bilden av de svarta ramarna?

 

Anledningen till att du inte kan exportera i xvid beror förmodligen på att du inte har codecsen som behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...