Bängen Postad 22 juli 2006 Postad 22 juli 2006 Ciao Tja alla blivande karriärsmänniskor.!! Sitter här och funderar över villken Folkhög/annan skola som har den mest givande utbildningen inom Dokumentärfilm. Det är en djungel där ute men på endast en palm växer det cocosnötter. Eller vad tusan tänkte rådfråga er, alla ni som innehar denna erfarenhet jag suktar efter. 0 Citera
Pandan Postad 23 juli 2006 Postad 23 juli 2006 Mest givande vet jag inte men skulle def. gissa som vanligt på DI. 0 Citera
Bängen Postad 23 juli 2006 Författare Postad 23 juli 2006 Ok så DI ? men läste att de bara antar personer med gedigen erfarenhet inom branschen..... men men ok tack i alla fall och peace out, god sommar. träben och fläskasvål. 0 Citera
Pandan Postad 26 juli 2006 Postad 26 juli 2006 Jorå, du kan ju i praktiken glömma DI ifall du inte gått på en filmskola tidigare, eller varit typ padawan till nån mega dokfilmregissör eller nåt. Men men, försöka kan man ju alltid. 0 Citera
barnholdt Postad 26 juli 2006 Postad 26 juli 2006 Nu är jag ju lite till åren kommen (fast inte så mycket ändå), men jag skulle personligen tycka att den bästa utbildningen för mig att närma mig dokumentärfilm på ett vettigt vis skulle vara att ha en mentor av något slag. Det skulle troligen öppna ganska unika möjligheter då jag; 1 om jag var yngre skulle kunna plugga film mer allmänt eller andra ämne. (visst många av de stora dokumentärfilmarna har givetvis pluggat film men det finns nog andra ämnen som är minst lika viktiga om inte viktigare) 2 om jag som nu jobbar, skulle jag kunna fortsätta med det. Fast ändå få stöd och hjälp framåt så jag inte kör fast eller tappar tråden. Jag är bara en glad amatör som (troligen) de flesta andra på detta forum. Det hindrar emellertid inte att jag tror och är övertygad om att lirare som Errol Morris och Pennebaker har bra mycket mer innanför skalet än filmstudier. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på själva filmstudien för att lära sig deras hantverk. 0 Citera
Bängen Postad 27 juli 2006 Författare Postad 27 juli 2006 [citat=barnholdt]Nu är jag ju lite till åren kommen (fast inte så mycket ändå), men jag skulle personligen tycka att den bästa utbildningen för mig att närma mig dokumentärfilm på ett vettigt vis skulle vara att ha en mentor av något slag. Det skulle troligen öppna ganska unika möjligheter då jag; 1 om jag var yngre skulle kunna plugga film mer allmänt eller andra ämne. (visst många av de stora dokumentärfilmarna har givetvis pluggat film men det finns nog andra ämnen som är minst lika viktiga om inte viktigare) 2 om jag som nu jobbar, skulle jag kunna fortsätta med det. Fast ändå få stöd och hjälp framåt så jag inte kör fast eller tappar tråden. Jag är bara en glad amatör som (troligen) de flesta andra på detta forum. Det hindrar emellertid inte att jag tror och är övertygad om att lirare som Errol Morris och Pennebaker har bra mycket mer innanför skalet än filmstudier. Så jag tror inte man ska stirra sig blind på själva filmstudien för att lära sig deras hantverk.[/citat] Tack Tack för era visdomsord!!! Att skildra ett människoöde genom en kameralins är så mycket mycket mer än att bara trycka på rec och klia sig på pungen, det är ett hantverk av högsta skicklighet. Det är som att bygga pyramider fast annorlunda. Och naturligtvis väger talangen och det brinnande intresset mer än 700 ton ister än kanske filmstudier. Men man måste ju borra i något visdomsberg för att komma åt det goda. Och som lärjung har man changsen att följa en mästare, om man nu lyckas hitta någon. Jag skall ta och forska vidare i detta saliga ämne. Soo Long Njut av sommaren!! 0 Citera
Vandraren Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Nordens Folkhögskola Biskops-Arnö har en dokumentär linje. Jag gick den på 90-talet och den var mycket bra 0 Citera
tublo Postad 12 augusti 2006 Postad 12 augusti 2006 [citat=Vandraren]Nordens Folkhögskola Biskops-Arnö har en dokumentär linje. Jag gick den på 90-talet och den var mycket bra[/citat] Biskops-Arnö har bra rykte i branschen och det är bra, för om du ska söka stöd/finansiering eller jobb är ju det bra (även om det kanske inte är sveriges bästa). Många pro filmare tar sabbatsår och går där, för många lite äldre saknar utbildning för det var inte samma möjligheter förr. 0 Citera
Vandraren Postad 12 augusti 2006 Postad 12 augusti 2006 Jag tror att man lugnt kan säga att Sveriges bästa skola finns INTE!! Olika skolor är bra eller dåliga på olika saker. Nordens Folkhögskola Biskops Arnö har som du säger ett bra rykte i branschen. Jag fick jobb direkt 0 Citera
Joppi Postad 18 september 2006 Postad 18 september 2006 Tjena jag älskar att filma & redigera :) Men jag går Hotell och resturang. Vill inte bli kock för fan.. Hur ska man lyckas få jobb inom film bransen. Nån erfaren här.? 0 Citera
jernby film Postad 18 september 2006 Postad 18 september 2006 Bra filmare har filmat mycket. Gjort misstag efter misstag, men aldrig tappat lusten att göra bra film. Du har säkert nåt konstigt som du vill göra en dokumentär av. Börja där, när någon annan är intresserad av att se ditt alster är det början på din karriär. /nils 0 Citera
Joppi Postad 18 september 2006 Postad 18 september 2006 Vad skulle man behöva köpa in för utrustning för att kunna göra lite bättre filmer. Man kan väll inte presis springa runt med en dv kamera för 5000 kr. 0 Citera
jernby film Postad 19 september 2006 Postad 19 september 2006 Vad du behöver i teknik för att göra bra film är inte så viktigt som din egen fantasi. Du kan göra dokumentärfilm av enbart fotografier. Det där med kameror är ventilerat här i överflöd. Steget från en enkel dv-kamera till semiproffskamera är inte långt. Numera inte heller pris. Vad som skiljer är oftast utbyggnadsmöjligheten vad gäller ljud. Kringutrustning så som stativ mm vet du nog redan. Om du kan redigeringsprogram har du kommit en bra bit på vägen. /nils 0 Citera
William Johansson Postad 13 oktober 2006 Postad 13 oktober 2006 Biskops-Arnö har bra rykte i branschen och det är bra, för om du ska söka stöd/finansiering eller jobb är ju det bra (även om det kanske inte är sveriges bästa). Skulle faktiskt gissa att det är Sveriges bästa. DI har inte ens någon ordentlig dokumentärfilmslinje längre mycket på grund av att folkhögskolorna klarar samma sak lika bra för mindre pengar. 0 Citera
krockis Postad 13 oktober 2006 Postad 13 oktober 2006 DIs dokumentärlinje e ihopslagen med radio och tv nu men det den är fortfarande riktigt grym. klart det inte är omöjligt komma in på DI, krävs en del men omöjligt är det inte. som dokumentärfilmare så behöver du inte mkt till utbildning, snarare en massa erfarenhet, gå ut och filma och sök stöd. historian är alltid viktigast. det är mkt lättare få loss pengar till dokumentärfilm än för spelfilm. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.