Jump to content

Mixa i soundforge

Jagarn

Recommended Posts

Hej allihop! Över 2 år sedan jag var aktiv nu. Jag har dock ett problem som jag hoppas att någon kan komma med en lösning till. Det är så att jag håller på att mixtra lite med ljud och musik. Jag har spelat in en del ljud som jag sedan vill lägga ihop med musik och då få allt i samma ljudfil. Jag har programmet soundforge 8 som är riktigt bra för att lägga på olika effekter. Jag kan dock inte hitta någon funktion där man kan lägga på flera olika spår. Det enda jag får fram är ljudkurvan för musiken där ena kurvan är den ena högtalaren och den andra är den andra. Jag vill till exempel kunna lägga på sång som jag själv spelat in i t.ex. en wavfil på musiken. Är detta möjligt i soundforge och i så fall hur gör jag?

Mvh Jagarn

Soundforge är en ren editor, för mix 6 multitracking behöver du en audio-sequenser/multitracker.

Dom alternativ jag kan rekomendera är:

Gratis: Pro Tools Free. Verar av nån anledning dock bara köra på Win98 & ME :-(

Lite pengar: Cubase SE/SL

Mer pengar: Cubase SX/SAW Studio/Pro Tools LE m. dito hårdvara

Mycket pengar: Nuendo/Pro Tools TDM

Inte värt pengarna alls: Audition. motivation: Dålig ljudkvalitet & muggig stabilitet.

Gratisprogrammet Audacity klarar också flera kanaler. Däremot har det inte realtidseffekter, vilket är en nackdel om man vill mixa lite mer avancerat (t.ex. musik), men det går. Jag mixade nyligen en låt med Audacity (ungefär 15 spår: trummor, gitarrer, bas, massor av sångstämmor) och det gick, men det hade gått snabbare och resultatet hade blivit något bättre med ett mer avancerat program.