Gå till innehåll

Technicolor


R.R Studio

Recommended Posts

Det var precis så jag gjorde, med den enda skillnaden att jag lade red filter på red, green filter på green och blue filter på blue. Då var det kanske inte så konstigt att jag fick lite annorlunda färger. Jag ska ta och prova igen.

 

EDIT: Sådär ja, nu gick det som en dans. Jag har spelat in hela processen som ett funktionsmakro och sitter just nu och leker med det på olika bilder. Jag har upptäckt att hudtoner har en tendens att bli djupt knallröda, men det är bara att ge bilden en rejäl dos gamma för att få tillbaks hudtonerna. Hela bilden blir då på köpet ljusare utan att färgerna blir så matta som när man ger en vanlig bild en rejäl dos gamma. Trevligt. :) Vill man behålla gamman som den är så kan man alternativt lägga på en Hue +13 för att få tillbaks lite gula toner i hudtonerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Satt själv och testade att fixa processen.. då separerade jag kanalerna genom att keya ut grundfärgerna och invertera keyen. när jag hade X antal trackmattes (använde AE och Keylight) och resulterande färglager slog jag ihop dom till ytterligare en composition med Add tror jag. Resultatet från min DV-bild såg ju som sagt mycket finare ut, men när jag bara för att jämföra tog orginalbilden och slängde på lite kontrastökning med kurv-verktyget så fick jag ett liknande resultat. Så jag tänkte att det helt enkelt inte var värt det.

 

Just exemplet kan jag tänka mig att deras exempelbild felar lite... skulle gissa på att himmlen inte alls var så utbränd i deras negativ eller i Cineon-high-dynamic-range-bilderna.

 

Det som hade varit ultimat i Aviator är om dom även härmat kamerateknikerna och skådespelet från den tiden och inte bara filmens karaktär.

 

Köpte förresten Robin Hood-dvd'n... Dokumentären om Technicolors historia var nästan mer värd pengarna än själva filmen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag testade så gav det inte alls samma resultat som att bara öka kontrasten med kurvor. Färgerna blev lite annorlunda, speciellt gul blev mer åt det bruna hållet och hudtoner blev knallröda. Kontrasten mellan ljus och skugga blev istället jämnare tycker jag. Jag är helnöjd med resultatet för det verkar ge liv till de flesta bilder, eller ja, bilder tagna utomhus på sommaren i alla fall. Om bilden är grådaskig till att börja med så händer inget.

 

Om man ska köra den här processen på video så är det ju inte helt omöjligt att batcha alla bildrutor genom funktionsmakrot i Photoshop heller, det tar bara en djävulsk tid. Det har jag gjort förut när jag behövde lite avancerad färgkorrigering. Man kan dela upp alla bildrutorna i mappar och köra en mapp om dagen så slipper man låta datorn stå på. *tips tips*

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...