Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag funderar på att köpa grafikkortet Matrox Parhelia APVe men jag har redan grafikkortet Radeon X700 Pro och täkte om man inte kan använda båda grafikkorten eller funkar det att använda två grafikkort i samma dator?

Tänkte även på att med Matrox kortet kan man ha två datorskärmar och en tv så jag undrar vad för tv ska man ha?

En som denna:

http://www.scandinavianphoto.se/?31074

eller en som den här:

http://www.eurodatec.de/images/32R41-neu.jpg

Är det någon större skillnad på dessa tv-apparater och i så fall vad?

MVH/

Jesper

Postad

Om du ska köra 2 st grafikkort i en och samma dator måste du först kolla upp om ditt moderkort stöder SLI(NForce) eller CrossFire(ATI), du kör ATI. För det andra måste ditt grafikkort stödja Crossfire vilket det troligen inte gör, sedan så måste du ha ett likadant kort till och inte en annan sort. Så ett nytt moderkort med stöd för sli eller crossfire, två nya grafikkort med stöd för sli eller crossfire. Det är vad du behöver köpa.

Postad

Nej, det är bara om man ska länka ihop grafikkorten som det behövs SLI eller Crossfire.

Ska man bara köra korten parallellt så behövs inget sånt, speciellt inte eftersom det är två helt olika kort & därmed absolut inte kompatibla.

Det KAN bli problem om du har otur, men jag körde själv ett Matrox g-400 parallellt med ett enklare PCI-kort innan jag köpte mitt Parhelia för att få 3 utgångar, & dom funkade fin-fint tillsammans :-)

Postad

Dubbla grafikkort har du när du framförallt ska spela för att öka hastigheten på grafiken. Ett kort räcker då de flesta grafikkort idag hanterar 2 skärmar. Matrox gör givetvis det oxå, men med tillägget att vissa av korten kan du tom köra 3 skärmar på ett kort.

Vilken tv du ska ha, handlar om vilken kvalité du vill titta på saker och ting. De du länkar till är en platt TV och en monitor. En monitor är speciellt gjord för att använda som referens vid film/videoredigering för att se att färger mm är bra. De innehåller ofta ingen TV-mottagare så man kan ha en sån utan TV-licens t.ex.., kuriosa. Monitorer är mycket dyrare än en vanlig tv i samma tum mätt. Samt har de massa inställnigar osv som hjälper en i sitt arbete med färger osv även bra på att visa olika format.

Postad

Tack så mycket för svaren.

Jag gör nog så att jag tar bort Ati-kortet och kör bara med Matrox-kortet, så då var det klart.

Jag dock vet inte riktigt hur jag ska göra med tv:n, så vad har ni andra för tv kopplad till datorn?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...