Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har bestämt mig för att gå Teknik i gymnasiet och det går inte att ändra på eftersom jag redan sökt. Jag har nu fått ett otroligt stort intresse för film. Jag frågar er nu, kan jag jobba professionellt med film när jag blir vuxen med min utbildning eller måste jag gå estetisk linje?

Postad

utbildningen spelar stor roll här i Sverige i alla fall. Men har du talang så kommer du få jobba med film. Det kommer bara ta längre tid för dig utan utbildning. Men sen är bara utbildingen en liten del av vad du behöver. utöver talang är det kontakter och tur. Du ger dig in på ett yrke som det är svårt att få jobb i.

Postad

jag gick it media på gymnasiet... det är som att ha gått en samhälls linje ungefär. du måste ändå läsa vidare, så media i gymnasiet spelar inte så stor roll. plugga hemma vid sidan om istället.

Postad

Gymnasievalet har extremt liten betydelse för vad du kan syssla med i framtiden. Oroa dig inte. Det är inte särskilt livsavgörande. Teknik är bra för att det ger behörighet till alla (?) högskoleutbildningar, men det kanske har ändrats sen jag gick gymnasiet på 1800-talet. Det viktiga är att inte ha ångest över valet. Och det GÅR visst att ändra sig.

Postad

Jag har för mig att det går att ändra sig även om man redan börjat utbildningen, naturligtvis är det bästa att byta så tidigt som möjligt så att man inte kommer för långt efter.

Postad

Det beror helt på vad du ska läsa efter gymnasiet. En del högskole och KY-utbildningar kräver tidigare avslutat mediaprogram. Precis som Zhyron säger så kan du byta gymnasieprogram då du redan påbörjat kursen. Men om du känner dig osäker kan du prova på den utbildning som du hadde tänkt dig, och sedan byta till ett annat program till nästa läsår. Dock måste du ju gå om 1:an, och läsa de kurser du missat (Slutförda kurser på din tidigare skola behövs inte läsas om på nyt). Men som sagt; Hör med din kommun och din skola om det är möjligt att byta program.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...