Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag arbetar även med en kriminal-thriller alá sann film-noir stil men har nu tagit en paus. Tack vare mitt behov för att skriva så började jag samtidigt på ett mer nära min favorit genre, sci-fi.

Många slag igenom tiden har utkämpats och många ligger därför till grund för all min inspiration. Under lite research av grekisk och egyptisk mytologi samt läsande av olika berättelser i samband med krig (mycket från historiska tillfällen) så fick jag idén att påbörja en historia jag kallar Elysium där jorden har fått en ny start efter en enorm syndaflod sköjer över jorden. Igenom att blanda grekiska och andra mytlogiska/bibliska sagor, med historiska hjältar och slänga de fram 2800 år fram i tiden skall berättelsen om en ung flicka, Cathryn berättas. Efter att modern en dag visat hennes fars inspelade journal från tiden innan "ockupationen" , där fadern berättar om hur hemsk tiden var och hur han så gärna ville träffa sin då ofödde dotter. Fadern dör sedan vid fronten och det är vid tillfället när Cathryn inser vilken far hon hade hon bestämmer sig för att lyckas bli av med dessa ockupanter och beslutar sig för att gå med i "armén"(inspiration från Jeanne D'Arc) och blir vid 17 års ålder antagen och senare tilldelad ett eget kompani (kallat Heracles komapniet) vilket vi kommer få följa historian igenom, alongside berättelsen om ockupanterna och vad som egentligen är på väg att hända.

"7 centuries and countless years ago, the river of grief and sins washed upon the surface of earth. In time the tide changed and instead of flooded we got stranded."

- Senior Automoton Commander Simon Blight.

Detta var slarvigt och ganska icke-genomgående skrivet. Hoppas jag lyckats måla fram en bild för er iaf. Kommentarer, uppmuntran, idéer? Allt är välkommet!

Postad

Låter som en bra ide. Bästa kristallkulan är nog backspegeln. Många bra historier tål att återberättas och verkligheten överträffar ofta dikten. Genom research kommer man på mycket bättre berättelser än om man skall fantisera ihop allt själv. Skulle tro att DanBrowns berättelser inte skulle vara lika bra om det inte vore snott från verkligheten eller i alla ge sken av att vara det.

Postad

Dan Brown gillar vi ;> Jag brukar inte göra SÅ mycket research innan (mest gör jag det för att en konversation till exempel mellan en polisman och ett vittne känns autentiskt) men resultaten av researchandet är mycket lovande. Satte mig och läste autentiska krigsjournaler, därifrån inspirationen till en del av historien och ifall detta inte har gissats så är det alltså framtid, till och med från oss som lever i 2000 talet, det utspelar sig hela 800 år från nu. Ett bra knep att bli av med en hel del hinder i skrivandet.

Hoppas första inlägget var lästbart, var väldigt trött när jag skrev, men grundtanken iaf är att återberätta äldre sagor/historier och sammanknyta de till en. Samhället har också blivit lite mer som det var under romartiden (mycket inspiration från de) - Samhället återgå till hur det var under romarnas storhetstid, fast i en nytappning. Survival Games (Gladiator spel) är en del av vardagen (Detta är alltså inget historian fokuserar på, utan för att ge en bild av samhället) och slaveri förkommer. Det flesta slag som utkämpas är på order av antingen ländernas respektive ledare eller från högre makter och profetior.

Handlingen kretsar huvudsakligen kring en flicka vid namn Cathryn som får höra om sin fars stordåd (fram till hans död) igenom lagrade videojournaler han fört under ett pågående krig. Hon bestämmer sig för att gå i hans fotspår, att bli en soldat hon också och hon är starkt bestämd att detta är vad hon är ämnad för (Några kanske anar en viss koppling redan här till EUROPAS historia). Efter att etablerat sig som en ung, blott 17 årig sergeant blir hon tilltelad en egen styrka från Heracles kompaniet. Heracles kompaniet är ett elitförband från Tellusia (Imperium). och misslyckas sällan, och med unge Cathryn i spetsen är de en styrka att räkna med.

Jag slutar med att citera prologinledningen:

"A new day has begun and morning has just broken. Most men are tired, some unhappy and unjustified as they move through the narrow valley. The sound of the enemy footsteps accompanied by the stiffled sound of gunfire, draws closer. Depsite all abhorrence they mobilize yet again and take heart to face the enemy as countless times before, knowing that hell lies ahead and for a few brave soldiers, Elysium await."

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...