Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag undrar över två saker..... I mitt senaste projekt med en 30 sekunder lång film där vi har lagt på animerade objekt valde vi att exportera till okomprimerad avi. Premiere Pro 2.0 har alternativet "uncompressed microsoft avi". Så jag undrar, är detta en codec i sig, eller skapas denna fil med en viss codec som PPro använder sig av, och kan man lita på att den håller hög kvaliet?

När jag sedan försöker transcoda den okomprimerade filen till dvd format, blir resultatet inte bra. Inte ens när jag gör det i Encore. Uppspelningen blir flimrig. Så hur för man över den okomprimerade filen till DVD?

Postad

Men jag valde "uncompressed microsoft avi" inte dv avi. Och okomprimerat är ju inte komprimerat och då är det frågan om en codec används överhuvudtaget.

Filmen ska in i en annan redigeringsstudio för online-redigering och formatet måste vara okomprimerat, dvs bästa kvalitet. Texter och grafiska objekt tappar mycket kvalitet när man kodar till dv-avi. Jag exporterade till dvd som experiment bara för att se om den blev lika flimrig på en färdig DVD. Men det är nog den okomprimerade filen jag ska koncentrera mig på, det är nog där det eventuella felet ligger. Undrar om det har med deinterlacing att göra..

Om det är någon som har erfarenhet med att hantera okomprimerad film så tar jag gärna lite tips! Eller om det finns en bra sida med tips på detta område, vore perfekt.

Postad

Intressant dock, att när man väljer "Uncompressed Microsoft avi", och tittar på fliken "video", så ser man att under "compressor" finns det två kompressorer valbara (8 eller 10-bit YUV), varav den ena måste användas. Men det var ju helt okomprimerat jag ville ha. Jag testade att exportera till Quicktime, då i valet bland kompressorer man kunde välja "none". Filen blev då lite större, kanske lite bättre bildkvalitet men flimrandet finns kvar - vilket syns tydligast på rörliga animerade objekt.

Har också testat att deinterlaca projektet. Stillbilder blir då väldigt fina, men vid uppspelning har vi samma flimmer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...