Gå till innehåll

Hoverbover

Medlemmar
  • Inlägg

    13
  • Blev medlem

Utmärkelser för Hoverbover

Lärling

Lärling (3/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Det talas om DV Filmmaker som tydligen ska kunna framkalla en "film-look", och den rekommenderas även till att göra deinterlacing. Har inte testat den själv. Med färg och ljuskorrigering kan man nog nå intressanta resultat. Det går att påverka svart och vitnivåerna och ändra inställningen från en linjär till en mindre linjär inställning. Det är vad min begränsade kunskap kan säga så här långt.
  2. Intressant dock, att när man väljer "Uncompressed Microsoft avi", och tittar på fliken "video", så ser man att under "compressor" finns det två kompressorer valbara (8 eller 10-bit YUV), varav den ena måste användas. Men det var ju helt okomprimerat jag ville ha. Jag testade att exportera till Quicktime, då i valet bland kompressorer man kunde välja "none". Filen blev då lite större, kanske lite bättre bildkvalitet men flimrandet finns kvar - vilket syns tydligast på rörliga animerade objekt. Har också testat att deinterlaca projektet. Stillbilder blir då väldigt fina, men vid uppspelning har vi samma flimmer.
  3. Men jag valde "uncompressed microsoft avi" inte dv avi. Och okomprimerat är ju inte komprimerat och då är det frågan om en codec används överhuvudtaget. Filmen ska in i en annan redigeringsstudio för online-redigering och formatet måste vara okomprimerat, dvs bästa kvalitet. Texter och grafiska objekt tappar mycket kvalitet när man kodar till dv-avi. Jag exporterade till dvd som experiment bara för att se om den blev lika flimrig på en färdig DVD. Men det är nog den okomprimerade filen jag ska koncentrera mig på, det är nog där det eventuella felet ligger. Undrar om det har med deinterlacing att göra.. Om det är någon som har erfarenhet med att hantera okomprimerad film så tar jag gärna lite tips! Eller om det finns en bra sida med tips på detta område, vore perfekt.
  4. Hej, jag undrar över två saker..... I mitt senaste projekt med en 30 sekunder lång film där vi har lagt på animerade objekt valde vi att exportera till okomprimerad avi. Premiere Pro 2.0 har alternativet "uncompressed microsoft avi". Så jag undrar, är detta en codec i sig, eller skapas denna fil med en viss codec som PPro använder sig av, och kan man lita på att den håller hög kvaliet? När jag sedan försöker transcoda den okomprimerade filen till dvd format, blir resultatet inte bra. Inte ens när jag gör det i Encore. Uppspelningen blir flimrig. Så hur för man över den okomprimerade filen till DVD?
  5. Angående problemet [citat=Hoverbover]när man lägger på tex ett RGB Color Correction filter med alla parametrar nollställda, så ser jag i monitorn att vissa detaljer suddas ut i bilden. Trots att jag inte ställt in någon förändring i parametrarna. Det blir alltså en viss försämring initialt [/citat] Jag upptäckte att de flesta färg och ljus pluginsen i Ppro 2 har en inbyggd ljuslimiter som sätter nivåerna till 100 (!). Jag fattar inte varför, när det finns en separat plugg, "Video Limiter" för detta ändamål. Vad som händer är alltså att när man lägger på ett filter på en bit film som är delvis eller helt överexponerad, så kapas topparna i Waveform displayen, det vill säga de bländande partierna som överstiger 100 tas ner till 100. Automatiskt. Ni kan själva testa detta om ni har en bit film med väldigt ljusa partier, som är överexponerad alltså. Sätt CTI så en stillbild dyker upp i project monitor. Ändra displayen i monitorn till YC Waveform. Stäng av Chroma. Om det gröna överstiger 1.0 så är bilden överexponerad. Lägg sedan på ett filter, till exempel RGB Color Correction. Omedelbart kapas allt ovanför 1.0. Detta försämrar bildkvaliteten för mig. Jag försökte lägga på en videolimiter med högsta möjliga tillåtna range för färg och ljus, men det hjälper inte. Så nu känns det som att jag inte kan arbeta med ljus och färg-korrigering i Ppro 2.0 överhuvudtaget.
  6. [citat=DeCaf] Color Finesse som väl följer med After Effects (om jag inte minns fel) är väl ett av de bättre färgkorrigeringsverktygen. [/citat] Ja, den verkar rätt bra faktiskt, jag har precis installerat den, men kommer nog fortsätta köra med PPro på det här projektet eftersom det tar tid att lära sig nya program. [citat=DeCaf]Som svar på din andra fråga är det nog bara så att Premiere visar bilden i "Draft" mode eller vad det kallas då den har problem att rendera ut den i full kvalité. Om du renderar en preview av den så lär försämringen försvinna. (Jag antar i alla fall att det är detta det beror på). Du kan nog även välja att den alltid skall visa bilder i full-kvalitet någonstans.[/citat] Nä, det hade faktiskt ingen inverkan. Den var ställd på Automatic, men även efter att att ha renderat med monitorn ställd på högsta kvalitet finns problemet kvar. En viktig detalj är dock att det knappt syns någon skillnad på monitorn i programmet, det är på tvn som bieffekten visar sig tydligast.
  7. Kan det vara så att det inte finns ett enda ämne om färgkorrigering här på forumet? Vilket program är bäst för färgkorrigering, Adobe After Effects 7.0 eller Premier Pro 2.0? Jag har båda programmen, men har inte satt mig in i AE än. En specifik detalj jag lagt märke till när det gäller PPro 2.0 är att när man lägger på tex ett RGB Color Correction filter med alla parametrar nollställda, så ser jag i monitorn att vissa detaljer suddas ut i bilden. Trots att jag inte ställt in någon förändring i parametrarna. Det blir alltså en viss försämring initialt vad jag kan förstå. Någon som har någon förklaring här? I after effects manualen talas det om "color depth" och "HDR" - High dynamic range, och man kan välja color mode med alternativen 8, 16 eller 32 bpc (bits per channel). Premier Pro har inga sådana color modes vad jag har sett.
  8. Konfigurera datorn rätt är viktigt. På System - Avancerat finns det möjlighet att påverka processorns arbetssätt. Vad rekommenderar ni för bästa prestanda för videoredigering. Är det "program" eller "bakgrundstjänster" som ska prioriteras? Minnesanvändning går också att justera prioritering mellan "program" eller "systemcache". Har för övrigt lite problem med ett väldigt stort projekt då premiere stänger ner automatiskt ibland...
  9. Japp, jag har också testat att skapa en stereofil i Audition, och effekteena dyker då upp på den kanalen i Premier. Nu har jag kollat två andra effekter, som inte borde ha det här stereo-kravet: Kjaerhus Classic Series (effekter): http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php och E-phonic RetroDelay v1.03 : http://www.e-phonic.com/plugins/ Tror säkert att de är bra. Men, som jag trodde, de finns endast att tillgå i masterkanalen och i stereokanaler, inte i mono! Helt galet. Hoppas jag har förbisett nåt.
  10. Aaaaaah! Där sa du nåt. Det är bara monospår jag använder. Smart tänkt!Vad som gör mig fundersam är dock att även en annan uppsättning effekter uppförde sig på samma sätt, däribland fanns tex en kompressor. Borde ju funka på mono. Jag ska kolla det imorgon när jag är tillbaka på redigeringen. Tack för upplysningen!
  11. Hej Rogge, jag har 1,5 versionen. DLL filen la jag i "VST plugins" mappen. Sen öppnade jag Audio TRacks fönstret, där man kan lägga in effekter som inserts på de olika kanalerna (genom drop-down listor). SIR finns alltså bara i master-spåret, och det är samma sak med andra plugins jag har testat...konstigt. Sen upptäckte jag dock att man kan hitta effekterna också i projekt fönstret. Då kan man dra ner effekten ovanpå filmklipp på timeline. Men jag vill ju kunna lägga en effekt ovanpå ett helt ljudspår - och dessutom kunna automatisera effekten, vilket jag inte heller hittat något sätt att göra.. Men du lyckades alltså - hur går det till när du placerar effekten på audiospåren?
  12. Tja ! Jag har börjat lattja med VST effekter i Premiere pro. Det finns ju ett antal redan inbyggda att välja mellan, men jag skulle vilja använda externa VST plugins. Jag laddade ner ett konvolverande reverb som heter SIR: http://www.knufinke.de/sir/index_en.html Sen vill jag ju kunna "assigna" effekten till individuella spår i Audio mixern. Men jag kan bara öppna externa plugins i master kanalen - inte i individuella kanaler! Hur gör man det, nån som vet?
  13. Hej, jag har ett komplicerat problem. Jag har arbetat med 15-20 separata projekt som dock är en del av ett och samma filmprojekt så alla delar de samma filmfiler. Nu har jag kommit till en punkt då jag ska sammanföra alla projekt till ett stort gemensamt projekt. Då har jag importerat alla projekt till ett nytt. Även om alla projekt använder gemensamma filmfiler , så importerar man ändå separata "bins" med med filmfilreferenser. Det nya projektet innehåller alltså massor av kopior av samma filmfilreferenser. Det leder till problemet med audioconform. Vad programmet gör är att conform:a ljudet för varje mediafil, även om det finns flera likadana mediafiler. Då räcker inte min hårddisk till. Om ni hängt med så långt, så är min utmaning alltså att kunna omdirigera klippreferenserna som finns på timeline till en gemensam uppsättning mediareferenser som finns i project. Min ide var att göra "unlink" på all media i projekt, för att sedan länka media till den nya gemensamma uppsättningen filmfilreferenser. Det senare går inte att göra vad jag vet - alltså ändra en "clip reference". Finns det en lösning?
×
×
  • Skapa nytt...