Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jo DVCPROHD är ju upp til 100mbit/s jämnfört med DV som enbart har 25mbit. Att sätta en bandmekanism som kan hantera de höga hastigheterna hade gjort kameran väldigt dyr samt tvingat användaren köpa in en bandstation för 100 000 för att kunna föra över bandet till dator.

Med P2 kan du föra över materialet med vilken standard bärbar dator som helst. Och korten blir bara billigare.

Kort etc är framtiden, band är på väg ut.

Postad

Det verkar så. Om de ska kunna ta sig loss från HDV (och AVCHD?) som lagras på minidv så lär väl alla kameror ha minneskort snart. Sist jag hörde någon prisuppgift på de där P2-korten så kostade de $1400 och då ryms det 8 minuter DVCPro 50 HD eller nåt sånt. Har jag hört rätt? Minnena måste ju bli betydligt mycket billigare och rymma mer än så om de ska bli effektiva ersättare till 1-timmesbanden.

Postad

Minnena kommer bli billigare, det är bara en tidsfråga och förmodligen i panasonics kalkylering när de valde satsa på minneskort kameror.

Annars kommer AVCHD spela in på DVD skivor.

18mbits = 8,1 GB/h vilket gör att du får en halvtimmas film per DVD enkelt lager.

Postad

Mjo, det är ju en lösning.

Man vågar ju inte köpa en pryl som det står "HD" på idag. Utvecklarna verkar ju inte riktigt veta åt vilket håll de ska gå. Jag hoppas att det blir någon slags standard snart. Man skulle ju till exempel kunna spela in på Blue Ray-skivor eller HD-DVD när de har lanserats. Där kan man ju också diskutera varför vi ska behöva dras med två standarder som förmodligen inte är kompatibla med varandra, till att börja med vill säga.

Postad

Tja DVD är en fungerande standard som nog kommer hålla ett bra tag till. Kolla bara på CD. När ett format väl etablerat sig så brukar stora massan nöja sig med det. HDTV kan bryta mot trenden men jag tror alla de med 32 tum och mindre tv inte har så stor glädje av högre upplösning.

Sen angående HD har vi egentligen i europa bara 4 saker att spela in film på.

720 i 50P, 1080 i 50i, 1080 i 25P.

Spelar du in film så räcker 1080 i 24P/25P långt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...