Jonyverse Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Någon här som gör ljudläggning med hjälp av OMF-filer som kan dela med sig av lite erfarenhet? Speciellt om det är någon som fått något annat än Prootools att funka. I mitt fall handlar det om att få OMF:er från en Avid eller ev. FC. 0 Citera
Christian van Caine Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Jag har arbetat en hel del med dom från både Nuendo & Cubase. Funkar fint för både Mac & PC :-) 0 Citera
Luzer Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Vad är problemet? Har du fått en omf från avid som du inte kan importera i protools eller kör du nåt annat program? Det finns version 1 och 2 av omf-filer, och jag har för mig att du är begränsad till 8 kanaler per omf i båda formaten. har hört att det ska gå att köra 16 kanaler på nåt sätt men har aldrig provat. Du kan även få en omf där ljudet / bilden är inbakad i filen (detta föredrar jag, dock bara ljudet och man får bilden separat), eller att du får omfen som bara är edl´en typ, sen en separat mapp med ljudet / bilden. Observera att protools i sig inte stöder import av omf (grrr :() utan du måste ha digitranslator som kostar en 3000 pix tror jag. Du kan köra en demoversion i 30 dagar om du inte provat den än. 0 Citera
Jonyverse Postad 3 juli 2006 Författare Postad 3 juli 2006 Mitt problem är att jag vill börja lägga ljud m hjälp av omf men slippa köpa Protools. Det skulle spara mycket tid med OMF och mycket pengar med nåt annat än PT. Men Nuendo var ett bra tips. Jag ska nog ta en titt på den igen och ta med mig ett par omfar. Har ni stött på några spännande problem efter import eller export av omfar som ni vill dela med er av till ett stackars blåbär då? 0 Citera
Luzer Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Asså själva omf-biten är ju bara den korta länken för att få över ljudet och klipplistan från klippningen till ljudläggningen. Men det är ju en viktig länk dock :) Både Nuendo och cubase (som är mer musik anpassat som jag fattat det som) tror jag stöder omf import och export i sitt grundutförande. Och de enda gångerna jag stött på problem (dock i protools) är när folk har gjort nåt fel vid uttankningen av omfen, vet inte riktigt vad det har varit bara, men oftast att ljud ligger offline eller man kanske kört i nån skum upplösning. Och numera när digidesign har så mycket stöd för M-audio prylar så är det väl inte så fasligt dyrt att skaffa sig ett ProTools Le väl? 0 Citera
Jonyverse Postad 5 juli 2006 Författare Postad 5 juli 2006 Jag var ute å kollade för nåt år sedan på Protools. Ett LE är nästan gratis men när man ska ha det som behövs blir det inte längre så gratis. Och PT är ju ett system så dom säljer ju inte mjuk o hårdvara separat. Då var det typ stora PT för 60 000 för att kunna göra nåt. Men LE kanske är bättre nu. Visserligen är både Nuendo o Cubase kanske i första hand musikprogram, men Nuendo är riktigt "filmljudläggaranpassat" med 5.1 nermixning och Quicktimestöd mm. Dessutom är ju faktiskt PT ett av de vanligare i musikstudiosammanhang också. Omf är en riktig skräckis däremot. Specen för omf är så "buggig" att man inte riktigt kan följa den vid programutveckling av ljudprogrammen. Därför finns risk för strul. Många ljudprogramtillverkare påstår att det går att hantera OMF, men i verkligeten ser det annorlunda ut. Köpte ett fint litet progg som såg ut att ha "allt" men OMFarna fick inte innehålla t ex transisions (bildövertoningar) !! för då kraschade hela skiten. Har f ö aldrig lyckats få in en omf i den. :-) Annars har jag ganska små krav: tillräckligt m spår, plughantering, smidig 5.1 panorering, omf in o ut. Tjollahopp! Jag får helt enkelt göra så att jag kollar upp både PT och Nuendo vad dom går för nuförtiden. Tack för ett bra bollplank både Luzer o Christian van Caine. 0 Citera
Luzer Postad 5 juli 2006 Postad 5 juli 2006 Nuendo är ett alldeles utmärkt ljudläggningsprogram...tror jag, har aldrig använt det men många lovordar det. Och de jag pratat med som gått över till ProTools har enda anledningen varit att dom vill vara mer kompatibla med de större flesta andra studiosarna. PtLe fixar ju inte surround så där är man ganska låst direkt tyvärr. När det gäller dom andra bitarna så kan man göra otroligt mycket på ett LE, är ju inte lika mycket kraft men man kan komma runt ganska mycket genom att bränna in pluggar etc. Jag sitter på ett Accell 1 och kör fortfarande knappt några TDMer för jag tycker det är smidigast. Och ska du ha ett fett Nuendo med dsp kort å grejer så får man väl punga ut med ganska mycket pengar här också skulle jag tro. När det gäller bild i omf´er vet jag inte alls hur stabilt eller buggigt det är då jag alltid får och vill ha bilden separat. Men känns ju som att det är en sak till som kan ställa till det. 0 Citera
Jonyverse Postad 6 juli 2006 Författare Postad 6 juli 2006 [citat=Luzer]När det gäller bild i omf´er vet jag inte alls hur stabilt eller buggigt det är då jag alltid får och vill ha bilden separat.[/citat] Jag skall bara förtydliga. Det krashar alltså av att det finns med i KLIPPLISTAN att man gjort transisions !! Naturligvis vill man köra bilden separat från en QT eller kassett. Du tycks ha kommit fram till ungefär samma fakta som jag vad gäller de olika programmens för o nackdelar. Det blir till att göra en fet utredning. Och huvet på spiken med PTle, allt är perfekt. Den har det man behöver om man köper lite tillägg -utom surround. Då hoppar priset upp till 60 000 för stora versionen. Och då får man å andra sidan mer än man behöver. Tidigare har jag kört allt ljud separat på DAT, gjort filer till Avid-redigeraren som sen skickat hit de filer som använts i redigeringen. Snyggat till i Peak och Spark där jag har en del bra pluggar för att få tryck i ljudet. Därefter tillbaks till Avid där filerna bara uppdateras (ajabaja inte klippa eller byta namn). Funkar bra men omständigt och jag föredrar att ha mer koll över mixen, även om redigerarna råkar vara ovanligt bra på ljud. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.