tuvalisa Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 Att göra en kort kortfilm på 1 minut (eller mindre) som bara ska gestalta en känsla... Inga skådespelare - förmedla den bara med hjälp av bilderna och redigeringen så ska jag lyckas få fram en tydlig känsla... Jag vill ju inte göra något så enkelt och tråkigt som frihet, kärlek, sorg, hat eller sådant som man kanske kommer på i första hand - och jag villl ju inte ta era idéer heller, men jag har fastnat totalt. Är det någon som kan hjälpa mig att komma på en känsla som är lätt att visa i bilder ändå? Någon liten idé som jag kan spinna vidare på? 0 Citera
StenR Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 [citat=tuvalisa]Att göra en kort kortfilm på 1 minut (eller mindre) som bara ska gestalta en känsla... Inga skådespelare - förmedla den bara med hjälp av bilderna och redigeringen så ska jag lyckas få fram en tydlig känsla... Jag vill ju inte göra något så enkelt och tråkigt som frihet, kärlek, sorg, hat eller sådant som man kanske kommer på i första hand - och jag villl ju inte ta era idéer heller, men jag har fastnat totalt. Är det någon som kan hjälpa mig att komma på en känsla som är lätt att visa i bilder ändå? Någon liten idé som jag kan spinna vidare på?[/citat] Starka känslor som sorg, ilska, kärlek, lycka är väl de lättaste att framföra i alla fall. Man kan ju göra dem mer specifik bara, som kärleken till en hund t ex. Jag tycker att det blir lite krystat om man inte får visa människor eller rörelser alls, vad sägs om att visa något annan än ansikten, t ex händer, fötter, munnar eller huvuden bakifrån. Tror annars att jag sett en film som bara visar vad ett par har skrivit i ett telefonblock. 0 Citera
vilcans Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 Du kan ju pröva någon av de här känslorna om du vill ha nåt lite annorlunda: Känslan av att sitta i en förortslägenhet med kabel medan våren rasar utanför Känslan av att Pugh var bäst på första plattan Känslan av att vilja bli nåt stort innan man dör Känslan av att aktiehandel e någonting fel Känslan av att lördagshandla, å få spel Känslan av att egotrippen långt om länge går ur kroppen Detta har jag snott från låten Känslorna av Doktor Kosmos. Hela texten finns här: http://www.uppercutmusic.com/artist_d/doktor_kosmos_lyrics/kanslorna_lyrics.html 0 Citera
traffic Postad 1 juli 2006 Postad 1 juli 2006 Om det handlar om en så pass kort film, skulle jag funderat på att spegla en situation som utspelar sig en bit bort i bild. Det som händer kan ju innehålla symboliska bilder och betraktaren får själv bidra med tolkningar. Utan början och ett slut kan ju också höja intensiteten. Lycka till! 0 Citera
Outerspacer Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 Du kan ju annars göra något med kraftfull eller bara känslomässig musik som är synkad till tex fabriksmaskiner och eld eller andra symboler för känsla. Man kan ju få till ganska häftiga kortfilmer på det sättet, men sen så tycker jag att om man får med en och en annan byggnadsarbetare i bild så förstör ju inte det nånting i din plan. 0 Citera
Zarakow Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Att du fastnat kan bero på att du valt att begränsa dig. Varför inga skådespelare? Det är lättare att förmedla känslor genom karaktärer - hur de reagerar och agerar. Att göra det på under en minut kan bli svårt i alla fall. Det är inte mycket tid att "vagga" in dem i rätt "känsla". /H 0 Citera
Outerspacer Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 nä människor gör verkligen mycket , om inte allt, eftersom att det är nåt man kan relatera till speciellt när det gäller känslor. 0 Citera
Jon Fjeldstad Postad 3 juli 2006 Postad 3 juli 2006 Hitta en händelse där du "kännt" mycket skam, glädje, sorg...och utgå från den. Berätta i bilder och inte ord. Gå direkt på kärnan. 0 Citera
tuvalisa Postad 6 juli 2006 Författare Postad 6 juli 2006 Det är av uppgifterna vi har i filmteknik 10 p och reglerna för att inte ha med människor etc. var en del av uppgiften. Tack för alla tips *ska fundera vidare=)* 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.