Swe__ Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Förlåt min oerhört amatörmässiga fråga:) Jag skriver mitt första manus och undrar om man ska skriva "Klipp till" varje gång man måste klippa? För jag har till exempel precis i början då man ser ett hus från utsidan, det är ett ensligt hus och bara ett fönster är upplyst, sedan ska man komma in i rummet, ska jag då skriva "Klipp till" där? Tack på förhand 0 Quote
jbergman Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Det finns egentligen ingen som helst anledning att skriva "klipp till" mellan två scener (förutom att göra manuset längre). Så det är bara att skippa. /Jakob 0 Quote
Swe__ Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 okej, bra... Jag satt nämligen och läste artikeln om formatet på filmmanus och redigerade mitt amatörmanus så länge, haha. tack tack 0 Quote
Swe__ Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 En till liten fråga då. Jag ska ha en voiceover samtidigt som man ser en folkmassa på ett torg, hur skriver jag det? 0 Quote
jbergman Posted June 29, 2006 Posted June 29, 2006 Beskrivningen först, berättarrösten sedan. Lägg in beskrivning vid behov. Exempel utan indrag: EXT. STORTORGET - DAG En stor folkmassa har samlats på torget. De viftar med banér och sjunger hejaramsor. KALLE (V.O.) Det var den bästa dagen i mitt liv. Tills det ofattbara hände. Någon kastar in en brandbomb i folkmassan. Folk tar eld och det uppstår panik. De springer åt alla håll. KALLE (V.O.) Fem människor dog. Jag klarade mig, men glömde det aldrig. /Jakob 0 Quote
Swe__ Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 Tack så mycket, som sagt, första manuset.. hehe 0 Quote
Recommended Posts