funkyrobbin Postad 25 juni 2006 Postad 25 juni 2006 Hej på er! Jag har för ett tag sedan köpt en krasnogorsk 16 mm och har övat på att ladda den i ca 2 månader. Men fan så svårt, i mörker nästan omöjligt, så jag tänkte fråga er som har filmat med 16 mm om det inte går som manualen säger, alltså att ladda den i indirekt solljus, funkar detta? filmen är ju så dyr så jag vill inte misslyckas! MVH /Robin 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 25 juni 2006 Postad 25 juni 2006 Om filmen är en ''daylight'' film så kan du ladda den i garderoben, men själv så fick jag lära mig att ladda en Arriflex 16 s vilket var jävligt svårt, det tog 2 dagar innan jag ladade kameran i mörkret. Det gäller bara att ladda kameran först i dagsljuset (med nån gammal film) och repetera tills du kan det utan till. Börja sen med att blunda ögonen och försöka att ''träffa'' rätt (fuska gärna i början). Sooner or later itll be a piece of cake, det kan jag lova! EDIT: Idag fick jag ladda en PLUS-X film i mörkret på en Max restaurang toa. Det var ganska kul måste jag säga :D 0 Citera
mattsand Postad 26 juni 2006 Postad 26 juni 2006 jag laddar i allmänhet ur daylight spools i mörker, men att ladda i mörker har ingen poäng över huvud taget såvitt jag kan se. du förlorar ju ändå den första metern när du testrullar. /mattias 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 26 juni 2006 Postad 26 juni 2006 Glömde säga att en 30 meter filmrulle är egentligen en 30,3-30,5 m lång. Så gissa vad dom extra 30-50 centimeter används för. Att ladda kameran. /Jan 0 Citera
funkyrobbin Postad 28 juni 2006 Författare Postad 28 juni 2006 Tack för svaren Så det är alltså ok att ladda i svagt ljus om det är en daylight film?? Ljuset läcker alltså inte igenom hela filmen? /Robin 0 Citera
John Eriksson Postad 28 juni 2006 Postad 28 juni 2006 Jag har laddat 250 D i solsken, det pajade kanske 3-5 sec film då, resten var inte påverkad av detta. Jag kan iförsig ladda k-3:an i mörker men varför jobba sig? //je 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 det går utmärkt att ladda även snabb film i direkt solljus om du vill det. ladda ur är dock mer kritiskt eftersom kameran inte rullar upp filmen "i sicksack" och att det därför kan läcka på sidorna. som tur är kan vilken nybörjare som helst ladda ur film i hur mycket mörker som helst. (för övrigt är det flera meter extra tror jag, inte en halv) /mattias 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 Enligt John Pytlak ska det vara ''3 inches'' om jag minns rätt, vilket innebär 30 cm, men som du sa i verkligheten är det mycket mer. 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 3 tum är 7,6 cm. 3 fot är däremot ca en meter. har för mig att det står 110 fot på rullarna, alltså drygt 3 meter extra. /mattias 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 wopps, visst är 3 tum 7,6 cm... Jag är lite för trött just nu. 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 nu har jag varit och tagit en macka, och då passade jag på att läsa på en burk i kylen. det står faktiskt bara 100 fot / 30.5 meter. det extra är alltså odokumenterat. /mattias 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 Mattias, hur mycket film har du i kylen? jag bara undrar ;) 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 ca 1000 meter 16, 15 rullar super 8, 120 meter 35mm. ett gäng stillbildsrullar. /mattias 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2006 Postad 2 juli 2006 ...och inte ett öre på banken att framkalla dem för. varför är det så sjukt lätt att snitcha åt sig film gratis men stört omöjligt att få en deal på framkallning? tur att det finns musikvideos så jag har nåt att använda slattarna till då och då i alla fall... /mattias 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 5 juli 2006 Postad 5 juli 2006 [citat=mattsand]ca 1000 meter 16, 15 rullar super 8, 120 meter 35mm. ett gäng stillbildsrullar. /mattias[/citat] Du har massor och massor av film! Hoppas bara att dina 15 super 8 rullar inte är kodachrome 40 annars kommer du har problem med att filma alla innan september. ; ) 0 Citera
mattsand Postad 8 juli 2006 Postad 8 juli 2006 hmm, varför skulle det vara ett problem? 7 av rullarna är kodachrome och det tar ungefär en halv dag att filma dem, och det finns många dagar innan september. jag var lite stressad när det fortfarande var 1:a augusti, men inte ens det kändes så jobbigt. /mattias 0 Citera
TomStac Postad 17 juli 2006 Postad 17 juli 2006 Då har man äntligen fått hem sin första rulle med Ektachrome 100D! Skall bli intressant att ladda för första gången. Hoppas bara vädret blir bra till helgen... 0 Citera
TomStac Postad 18 juli 2006 Postad 18 juli 2006 Då har man laddat sin K-3:a för första gången, och jag måste säga att det gick hur smidigt som helst. Jag använde automatmatningen, och det gick som det skulle. Det sägs att man skall dra ut ca 50 cm film från rullen innan man stoppar i den i matningsverket, något jag också gjorde, men det känns som onödigt tilltaget. Skall nog ta ett par decimeter nästa gång i stället. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.