Jump to content

Ny medlem....

nasty
 Share

Recommended Posts

Hej på er!

hittade detta forum idag som verkar nice. Jag har hållt på en del med videoredigering osv förr, men har ägnat mina senaste år åt att måla. Nu är jag sugen på att skaffa lite prylar hem och börja lite med film igen för skoj skull.

Är det ngn som har nåt bra tips på vad man kan köpa för prylar om man vill ha ngt vettigt men som inte får kosta 100000:- men det ska ändå vara bra liksom...

Det är i första hand Dator som jag tänkte inhandla en ny, så vad för dator ska jag köpa?? Tips? prisklass 10-15000:- ca..

Jag har bara redigerat med Adobe premiere, men tar gärna emot tips på andra program också. (final cut t.ex hur är det?)

mvh/ Janne

Med risk att få kritik, men när jag kollade runt efter en low-end-dator till vår 14-åriga tjej hemma, så upptäckte jag att DELL har annonser på baksidan av många dagstidningar. Dessa datorer gämförde jag med datorer hos PC-city och el-giganten och andra butiker på stan. Det jag kom fram till är att DELLs internetbutik har priser som med bred marginal kan konkurera med andra ställen. Köper man till 3 års förlängt serviceavtal så får man nog en riktigt skaplig dator med fungerande garanti till riktigt vettigt pris. När ni gämför, räkna in extra minne, usb-hubbar, större hårddiskar direkt annars lurar ni er själva. I mitt fall, skulle en low-end-dator utan skärm på PC-city kosta runt 3500. Då var det moderkort utan (extra) kortplatser, 256 Mb minne, 40 GB HD, integrerade ljud/bild-kretsar. Ok, mer minne runt 5-600 spänn, en hårddisk till, en tusenlapp etc. Oj, det blev nästan 5500 när jag räknat färdigt och det var fortfarande en rätt medelmåttig dator (rent av rätt dålig). Samma dator på e-giganten kostade 500 spänn mindre, med alla delarna redan monterade. Och på DELL kostade en 3 Ghz, 1 Gb Minne, 160 Gb HD och fri leverans 4100 spänn. Förinstallerat och klart. Men, se upp i alla fall. Jag valde först den billigaste alternativet, och valde till mer minne. Då blev den dyrare än nästa modell, utan tillval men redan med mer minne.

En annan komentar jag har om datorer, är att man kan säkert hitta en butik på stan som bygger datorer i egen verkstad och sen är man snål och installerar windows själv, från lånad skiva etc. Den datorn riskerar att gå instabilt, man få kuckla mycket med att hitta drivrutiner och det är svårt att klaga i butiken när man inte får grafikkortet att lira bra ihop med den interna USB-hubben, eller att kameran inte detekteras samtidigt som extraskärmen är inkopplad bla bla. Butiken kommer alltid att förebrå dig och man klarar inte ut det själv.

Jag själv har ju petat en del inne i datorer och har aldrig köpt en hel dator färdigmonterad som från dell. Och skulle aldrig köpa en dator som garantin ryker på om jag får för mig att trycka in extra minne eller byta ut delar innanför chassit (vet ej vad dell har för föreskrifter och regler när det gäller sånt dock). Men de råd jag kan ge är, är det en surf/kontorsdator (vad jag kallar en modern skrivmaskin) du är ute efter och inte vill pilla inuti så för all del, köp färdigmonterat och åtnjut support och liknande.

Men då jag är lite av en f.d. datornörd så har jag en tendens att låta chassit stå öppet, jag byter ut delar med jämna mellanrum och såattsäga agerar min egen datorsupport och försöker hitta lösningar på mina problem. 2 gånger har jag sabbat datordelar på det viset, jag brände nätagget pga överbelastning och när jag bytt den så brann skärmen. Men då har jag pillat med datorer sedan 12-13 års ålder så förlusterna har ju varit minimala. Jag köper alltid lösa delar, men då måste jag ju hålla reda på själv vad jag har och vart de begränsningarna hamnar, något som jag missade lite när jag brände nätagget. ingen större skada, jag fick tag i en ny kraftfullare för 350 kr.

Man är ingen ryttare om man inte ramlat av hästen 100 gånger...

Men jag har bekanta som köper "hela" datorer färdigmonterade och som har plågats då och då av kraschade hårddiskar m.m. så man går ju inte säker där heller;)