leranimatör Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Hej jag undrar hur man formaterar radio teater manus. Jag håller nämligen på med en komisk radio teater om ett litet land någonstans i Uppland (ungefär som Mossebacke monarki). Ja hur formaterar man ett sånt manus, eller är det lika mellan ljud och bild?... 0 Quote
henrikp Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Jag har ingen professionell erfarenhet av just teatermanus för radio, men skillnaden bör ju vara att man ersätter beskrivningar av vad som händer och vad karaktärer gör i bild, med beskrivningar av vad som ska höras, d.v.s. ljudeffekter. 0 Quote
leranimatör Posted June 16, 2006 Author Posted June 16, 2006 Jo så borde det vara, jaa... Edit: men hur blir scen huvudet skrivet då. Den här teatern ska nämligen vara som landet Upplavas radio med nyhter, musik och diverse andra program. Ett litet exempel: 1. INT. NYHETSSTUDIO - DAG Det låter litet konstigt eller hur? 0 Quote
jbergman Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Jag har inte heller någon professionell erfarenhet av radiomanus, men det klassiska sättet i Sverige är att ha två spalter, med dialogen till höger (om jag minns rätt) och ljudbeskrivningar till vänster. /Jakob 0 Quote
Recommended Posts