erik.dv Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Något som jag funderat lite på är följande. Man ska filma något - en film, reklam-snut what ever. Slutmålet är en standard-def kopia, 16x9 FHA. Vad är då det bästa valet man kan göra vad gäller själva inspelingen? - Sony IMX - Sony HDCAM - Panasonic VariCam - Panasonic P2 (DVCPROHD) Givetvis kör vi 35-optik på vlken kamera vi än väljer. Men vad blir bäst? HDCAM är ju grymt komprimerat och färgupplösningsreducerat i förhållande till sitt HD-format. I gengälld är det ändå mycket högre upplösning än IMX och målet är ändå att skjuta ner HD till SD så vilket blir det bättre valet? Panasoninc kör ju sitt egna race med Varicamen (vet inte vad den nyttjar för tape) och P2-korten. Här kan man ju rent av köra 1080p25 DVCPROHD. Är det en bättre väg att gå kanske? Vore intressant att höra om folk har någon erfarenhet. Jag har hört både att HDCAM är ett bättre val och att IMX är ett bättre val från två olika läger. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Om slutresultatet garanterat är SD så kör på IMX. Det ser bra ut och kamerorna ser respektingivande ut om man har kund ute på inspelningen. Varicam och Hdcam är bra grejer men typ dubbelt så dyra som IMX-en till ingen större nytta om det ändå bara kommer att bli SD till slut. HVX200 eller vad den heter (kameran som tar P2) är bra vad jag hört och det jag sett ser fint ut men jag hade nog kört med IMX ändå. Du kan hyra en player som tar IMX och skickar ut DV25 via firewire för att göra offline. Smidigt! /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MovieSwede Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 [citat=erik.dv]Något som jag funderat lite på är följande. Man ska filma något - en film, reklam-snut what ever. Slutmålet är en standard-def kopia, 16x9 FHA. Vad är då det bästa valet man kan göra vad gäller själva inspelingen? - Sony IMX - Sony HDCAM - Panasonic VariCam - Panasonic P2 (DVCPROHD) Givetvis kör vi 35-optik på vlken kamera vi än väljer. Men vad blir bäst? HDCAM är ju grymt komprimerat och färgupplösningsreducerat i förhållande till sitt HD-format. I gengälld är det ändå mycket högre upplösning än IMX och målet är ändå att skjuta ner HD till SD så vilket blir det bättre valet? Panasoninc kör ju sitt egna race med Varicamen (vet inte vad den nyttjar för tape) och P2-korten. Här kan man ju rent av köra 1080p25 DVCPROHD. Är det en bättre väg att gå kanske? Vore intressant att höra om folk har någon erfarenhet. Jag har hört både att HDCAM är ett bättre val och att IMX är ett bättre val från två olika läger.[/citat] Att en Varicam eller HDCAM blir bra SD beror inte på att det är HD utan för de har bra sensorer och optik. Sen can en varicam inte spela in i 1080 25P utan "enbart" 720 4-60P Men skall du göra SD så borde panasonic sdx900 vara en av de bästa då den filmar DVCPRO50 i 16:9 med 25P alt 50i med 3 st 2/3 ccd. HVX200 kan ju göra detsamma fast den har bara 1/3 ccd. Den är kan även spela in i slow motion upp till 50P (genom att sakta ner till 25P i post) Varicam har fördelen att kunna spela in i slow motion up till 60P HDCAM kan spela in 1080 i 24P,25P, 30P, 50i, 60i. Så skall du enbart ha 16:9 SD = sdx900 Skall ni ha slow motion = varicam Skall ni ha allt fast med budget = HVX200 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts