Apan Jocko Posted June 14, 2006 Posted June 14, 2006 Hej jag är ganska amatör vad gäller video men har klippt en del i premiere 7.0. Nu är det så att jag har en fil som jag vill importera till premiere men vet inte riktigt vad det är för fil. I skolan kunde jag importera den till Final Cut(Mac), filen visar ingen fil ändelse vad jag kan se men det är en 11 GB stor fil, en dokumentär, antagligen inspelad ifrån tv ner till kamera? Möjligtvis... är vad jag gissar. Jag tänker om det kan va nåt sorts kameraformat-rawdata. Om jag tar in filen i vlc så ser jag i ström o mediainfo följande under ström 0: Kodare: dvcp Typ: Video Upplösing 723x576 bildhastighet: 19.685... ström 1 Kodare:twos Typ: Ljud Kanaler: 1 etc. etc. bithastighet 768 kb/s ström 2: samma sak.. 51 minuter lång. jag provade att installera quicktime.. då kunde jag iallafall se på filmen i QT-player, men importera till premiere går ej utan den känner inte igen formatet. Finns det nån sorts konverteringsprogram som man skulle kunna använda för at få filen till t.ex. .avi eller dylikt? Provade även at döpa om filen till avi bara på kul. Extremt mycket tacksam för svar/Alex 0 Quote
ash Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 dvcp är apple quicktime DV. har du provat att ladda ner dvcp-codec? 0 Quote
Apan Jocko Posted June 16, 2006 Author Posted June 16, 2006 [citat=ash]dvcp är apple quicktime DV. har du provat att ladda ner dvcp-codec?[/citat] näe, vart hittar man det i så fall? INgår det inte i quicktime vanligtvis, jag har kunnat importera .mov filer förut om jag installerat quicktime. Men då ska jag söka på det, tack för svaret! 0 Quote
Apan Jocko Posted June 17, 2006 Author Posted June 17, 2006 Ja det var det jag tänkte också, men har inte riktigt hajjat hur jag installerar dvcp codecen. Verkar meckigt, eller så är jag bara lite dum i huvet, är det nån som vet hur man installerar en dvcp codec? Jag kör PC med win xp pro. Finns det något installationsprogram eller är det nåt man måste mecka med i windows registryt eller nåt skumt. hm.. 0 Quote
Apan Jocko Posted June 18, 2006 Author Posted June 18, 2006 NU Funkar det.. skit bakom spakarna var det. Tack för hjälpen 0 Quote
petson Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Jag vill oxå ha hjälp =) Har filer på min PC som kommer från en Mac, dom heter dv på slutet.. Hur gör jag för att redigera dom i premier ? 0 Quote
Recommended Posts