Gå till innehåll

Detta med redigeringsprogram....


Unforgiven

Recommended Posts

Man hör att alla kör med vad jag tycker i alla fall "dyra o avacerade" program. Om man som jag sitter med "Windows Movie Maker" och redigerar sina produktioner så, visst. Skillnaden finns ju. Men egentligen. Hur stor är den? Bortsett från bluescreen möjligheter och anat trevligt....

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst går det alldeles utmärkt att klippa i moviemaker, men det beror ju på vad man behöver kunna göra med filmen.

 

Här är några stora nackadelar med movemaker

- Det finns bara ett extra ljudspår

- Det finns bara ett videospår

- Ingen ljudkontroll, förrutom volymen (tror jag iaf.)

- Det går (nästan) inte att färgkorrigera bilden

 

Men självklart så kan du ju fortsätta använda det, om du inte behöver nånting som moviemaker inte klarar av

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett billigt program, ca 600,- i grundutförande vilket räcker väldigt bra eller 1000,- med en massa extraprogram som egentligen inte behövs, är MAGIX, http://www.magix.de . Programmet finns i engelsk och tysk version med väldigt bra forum. Allt som Du behöver för att göra en bra film ingår från början inklusive möjlighet till bildmanipulation som slow/fastmotion, vrida eller förvränga bild.

Bild-i-bild finns i massor av versioner, inkl. "24"-effekten där det bara är drag och släpp. I 1000-kronorsversionen har du näst intill oändligt med spår som Du valfritt väljer om de skall vara ljud, bild eller effekt.

Otroligt enkelt att lägga in speaker - och att ändra om man säger fel.

Stabilt. Inga extra plugins behövs - allt är med inkl. ett mycket bra ljudbearbetningsprogram. Magix startade sin bana inom musikvärlden och är där allmänt accepterat som en av de främsta.

Programmet har vunnit de flesta tester i europeiska tidningar som det bästa inom redigering.

Det finns bara ett fel - det är för billigt för att tas som seriöst men alla som använder det blir bara mer och mer förtjusta.

Tänker Du i banor som Pinnacle så är MAGIX ljusår bättre.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Enorm skillnad mellan redigeringsprogram.

Själv tycker jag att Windows Movie maker är totalt värdelöst.

Har använt Editstudio ett tag men var ute för att redigera lite mer avancerade filmer så bytte ganska snart till primiere..Vilket jag trivs enormt i.

Beror helt på vilket slags redigerande du gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...