Gå till innehåll

progresiv slutare eller inte


pinto

Recommended Posts

[citat=Gabrielwatson]proggresiv slutare är den bästa uppfinningen sedan videokameran, du vill aldrig gå tillbaks till interlaced efter att du använt det. dock finns det bara 2 konsument dv kameror med P, canon xl2 samt panasonic dvx100.. och ingen av dem kostar 10-15 000 kr...[/citat]

Många av Panasonics konsumentkameror spelar in progressivt (t.ex NV-GS500 = under 10 papp). Håller med att progressivt är underbart. Köp inte en kamera som är enbart interlaced.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gren][citat=Gabrielwatson]proggresiv slutare är den bästa uppfinningen sedan videokameran, du vill aldrig gå tillbaks till interlaced efter att du använt det. dock finns det bara 2 konsument dv kameror med P, canon xl2 samt panasonic dvx100.. och ingen av dem kostar 10-15 000 kr...[/citat]

Många av Panasonics konsumentkameror spelar in progressivt (t.ex NV-GS500 = under 10 papp). Håller med att progressivt är underbart. Köp inte en kamera som är enbart interlaced.[/citat]

 

Ingen av Panasonics konsumentkameror spelar in äkta proggresiv bild

Det dom har är "fusk proggresiv" bild

Länk till kommentar
Share on other sites

Vandraren@

 

Jepps, skulle just kommentrera samma...Men resultaten blir i alla fall mycket bättre..:D

 

Alla@

 

Jag tycker att om man vill göra nåt professionelt på video så krävs det:

1. Progressiv slutare, eller 24 (25 PAL) fps inspelnings möjlighet

2. 3CCD

3. 35mm adapter

 

..och som ni ser så är progressiva slutaren på 1a plats..;)

 

 

Pinto@

 

Ja, vi har ju talat en del om detta tidigare, men ja säger det ännu en gång. Sattsa på det!! Jo, det kostar en hel del, men jag skulle åtminstone ha det som ett krav.

 

...Om någon skulle råka veta några "test shoots" på icke progressivt och progressivt så kan man ju lägga till en länk, det är alltid lättare att se än att beskriva..

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla svar... ja har en liten fundering? min panasonic gs 17 har progresiv slutare? är det eckta eller faik??

 

men skulle ni ta en panasonic nv gs 150 istället för panasonic nv gs 500? det är progresiv slutare på nv gs 150 men den är billigare?

Länk till kommentar
Share on other sites

tittar man på sidor som pricerunner så har var och varannan kamera progressiv slutare... det hela tror jag handlar om att vi inte är riktigt överens med dom om vad en progressiv slutare är...

 

jag själv har en gs11 och den ska också ha "progressiv slutare," men den har jag inte hittat, så testa och se om du får interlaceränder vid horisontella rörelser... (du kan dock bara se dom i en progressiv bildvisare, exempelvis dator-skärm)

 

Jag håller med om att interlace är en fördjävligt dålig teknik som man desperat håller kvar från tillverkarhåll...

 

som sagt, det finns mest bara 2 "konsument"-kameror med "progressive scan"... leta hällre efter det uttrycket än progressiv slutare...

 

hoppas det hjälpte...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...