Jump to content

Någon med NTSC-kamera i STHLM.

hankie

Recommended Posts

Hallå,

Fick precis ett dvband med 16mmmatrial budat till mig från USA. Misstänker att det är NTSC eftersom bandet inte funkar i min kamera. Deadlinen på filmen jag jobbar på börjar närma sig, och skulle behöva de där klippen snabbt.

Någon vänlig själ i Stockholm som äger en NTSC-kamera som kan tänka sig att jag kommer förbi med bandet och powerbook och loggar matrialet på några minuter?

Du kommer självklart att va med på tacklistan, filmen trycks i 100 000 ex. och distribueras i hela Europa. Om någon känner sig mer manad då :D

Det är ett vanligt dvband, sony premium, dom kan väl inte spela in Dv-cam right? Kollade på fraktsedeln och där står det "Digital Beta footage" men det kan det väl inte heller vara med tanke på dvbandet. Så det borde vara NTSC eftersom jänkare har filmat det.

[citat=hankie]Det är ett vanligt dvband, sony premium, dom kan väl inte spela in Dv-cam right? Kollade på fraktsedeln och där står det "Digital Beta footage" men det kan det väl inte heller vara med tanke på dvbandet. Så det borde vara NTSC eftersom jänkare har filmat det.[/citat]

Två tips:

Efterssom du är osäker på format så får du bäst svar om du kontaktar den/dom du fick bandet av. Då får du rätt svar snabbast och på en gång och slipper vänta. Bäst svar får man alltid så nära källan som möjligt. :)

Efterssom bandet kommer från US så är det ju troligen NTSC vilket förklarar att bandet inte fungerar i din kamera. Du bor i Stockholm: Kontakta http://www.lrtv.se som ligger i Aspudden söder om Stockholm och hör om du kan komma dit med din Powerbook och låna en av deras DV-bandare för att föra över klippet/n för en billig penning. Dom är alltid hjälpsamma och trevliga! Dom öppnar iofs först på måndag och då kanske det är försent för dig?

Sant Rogge, men kan inte få tag på dom på telefon så slänger iväg ett mail.

Så bråttom har jag inte, men skulle behöva fixa det innan typ onsdag.

Ska ringa lrtv, har hört bra om dom. Tack så mycket för det tipset.

[citat=hankie]Sant Rogge, men kan inte få tag på dom på telefon så slänger iväg ett mail.

Så bråttom har jag inte, men skulle behöva fixa det innan typ onsdag.

Ska ringa lrtv, har hört bra om dom. Tack så mycket för det tipset.[/citat]

Hoppas det fixar sig! :)

[citat=hankie]Det är ett vanligt dvband, sony premium, dom kan väl inte spela in Dv-cam right? Kollade på fraktsedeln och där står det "Digital Beta footage" men det kan det väl inte heller vara med tanke på dvbandet. Så det borde vara NTSC eftersom jänkare har filmat det.[/citat]

lär väl inte hjälpa så mycket men för rena upplysningens skull jo, det är fullt möjligt att spela in dvcam på dv-band... däremot så är det bara sony-kameror som kan det och bandet körs snabbare per sekund (mer band per frame, inte fler frames) så man får bara plats med 40 minuter på ett dv-band som normalt klarar 60 i dv-sp... som en omvänd long-play om du fattar ;)

däremot verkar det enligt vad jag hört vara vanligare att kameror kan spela upp dv-cam även om dom inte är sony-kameror (exempelvis verkar min panasonic palla)...

tänk när det blir global standard på tv-formaten så vi slipper tänka på pal/ntsc... :)

[citat=jmalmsten]tänk när det blir global standard på tv-formaten så vi slipper tänka på pal/ntsc... :)[/citat]

Ahhh, vilket underbar tanke. Om sedan interlacing försvann på kuppen så vore det ju ännu mer fantastiskt! :)

Aha det visste jag inte att dvcam kunde spelas in på vanliga dvband.. jag ska som sagt ringa lrtv så vi får se vad som händer med bandet.

Ja fan va skönt det skulle va att slippa alla standarder hit och dit! Den dagen då det finns en enda standard för hela världen är jag sjukt lycklig hehe.

[citat=Per Lind]Fast vi är nästan där.

En DVD-skiva utan regionkodning kan spelas överallt i världen.

Det är uppspelaren som kodar ettorna och nollorna till rätt format.

-Per[/citat]

Ja, men bara under förutsättning att hårdvaran discen spelas upp på stödjer det tv-format discen är i, dvs NTSC eller PAL. Dom flesta DVD-spelare och tv-apparater i USA endast kan spela upp NTSC medans många DVD-spelare och tv-apparater i Europa spelar upp både PAL och NTSC, men inte alla. Det har alltså inget alls med regionskodning på DVD-skivorna att göra. :)

Så det är en bra bit kvar, tyvärr.

[citat=Rogge][citat=Per Lind]Fast vi är nästan där.

En DVD-skiva utan regionkodning kan spelas överallt i världen.

Det är uppspelaren som kodar ettorna och nollorna till rätt format.

-Per[/citat]

Ja, men bara under förutsättning att hårdvaran discen spelas upp på stödjer det tv-format discen är i, dvs NTSC eller PAL. Dom flesta DVD-spelare och tv-apparater i USA endast kan spela upp NTSC medans många DVD-spelare och tv-apparater i Europa spelar upp både PAL och NTSC, men inte alla. Det har alltså inget alls med regionskodning på DVD-skivorna att göra. :)

Så det är en bra bit kvar, tyvärr.[/citat]

Vet inte om jag haft tur men jag har filmat på PAL DV och S-VHS och brännt en vanlig svenskinköpt DVD-skiva som skickats till flera olika personer med olika NTSC-spelare och ingen har sagt att de inte kan titta på filmen.

Tror inte att de har PAL-kompatibla spelare "over there".

-Per

oj, det var inte billigt du. när jag förde över HDV material till ett DV band fick jag betala 300 kr inklusive moms i en radio/tv butik. För det fick jag också bandet på köpet. vet inte om jag är helt ute och cyklar men det där lät riktigt saftigt för ETT band.

Det är nog lite skillnad på NTSC->PAL och HDV->PAL, men det finns säkert mkt billigare ställen. nu fick jag det snabbt och enkelt gjort utan nåt krångel. Inte studerar matrialet så mkt, men tror det är mkt hög kvalite på konverteringen, hårdvarubaserat osv. Får hoppas det iaf hehe. Inte jag som betalar iaf ;)

Konstig inställning: "Inte jag som betalar i alla fall".

Nu vet jag inte vad Din kund har för budget men man skall alltid tänka som att kundens pengar är mina egna och alltid göra ett så bra jobb som möjligt till så billigt pris som möjligt. Då får man återkommande jobb. Därmed inte sagt att man skall krypa på priset - et är en helt annan sak.

-Per

Det har du helt rätt i Per. Nu är det inte så att jag slösar med kundens pengar eftersom jag är anställd av företaget, jag fick klartecken på priset innan jag gjorde något. Dom blev glada för jag fixade det snabbt. :)