Gå till innehåll

Utgången Super-8-film


JonasK

Recommended Posts

Hej forumet,

 

en snubbe ringde min telefonsvarare och sade att han hade sex rullar "ektachrome" i sitt kylskåp. Han sade inte exakt fabrikat eller modell, men filmernas bäst-före-datum var tydligen 1995. Jag antar att jag borde ringa och fråga efter närmare specifikationer, men vad jag egentligen ville veta var om det är en god idé att använda dessa filmer i en kamera jag aldrig använt? Och om det är en filmtyp som inte tillverkas längre, kan man då framkalla dem?

 

Antar att det kan vara en dum idé att filma testrulle med en filmtyp som dels är utgången sedan 10 år, och som man dessutom kanske inte kan få tag i längre - och som man kanske inte ens kan framkalla! :-)

 

Jag skulle få dem billigt, det var mest därför jag såg det här som ett litet dilemma. Hade de varit dyra hade jag ju inte ens varit intresserad.

 

.jk

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan vara ett bra alternativ till provrulle, bara man kan framkalla de.

 

De har inte blivit repiga av att vara gamla (finns det repor är det kameran som repar filmen), om du får dubbelexponeringar beror det inte på att filmen är gammal (det är troligen kamerans frammatning som bråkar) osv.

 

Färgerna är kanske dåliga, det beror på hur de har förvarats. Helst ska de ha varit i frysen istället för kylskåp. Kan det vara något att ha om de har varit i kylskåp så länge? Och kan man lita på att de har varit i kylskåp...?

 

Å andra sidan är det trist med en "chansning" till filmen när man inte är säker på om kameran fungerar heller.... Men är det tokbilligt så...

 

Kolla vad det är för filmer mer exakt och kolla med Andec om framkallningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...