anders10 Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 hje! har en vanlig minidv-kamera (canon mwx 100i)som jag använder mestadels till att filma utomhus i dagsljus. dom få gånger jag försökt filma inomhus med väldigt dåligt ljus, tex, en liten bordslamp etc, blir det helt grötigt och segt. det är som om allt liksom flyter runt i ett suddigt orangefärgat slowmotionsenarie... har jag missat någon inställning eller klarar inte kameran av det? en vän har en betydligt billigare kamera och den funkar hur bra som helst i samma förhållanden. någon som vet vad jag skall göra för att få bukt på problemet? vänligen anders nilsson 0 Quote
Ronnie Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Vad som händer är att kameran automatiskt ändrar slutarhastigheten till något lågt värde för att kunna ta åt sig av det ljuset som finns där. Om kameran har manuella inställningar kan du försöka öppna upp bländaren (F-stop) istället för att få in mer ljus och på så sätt få normal slutarhastighet på 1/50. Annars är det mer ljus som gäller. 0 Quote
anders10 Posted June 7, 2006 Author Posted June 7, 2006 tack för ditt svar! då får jag testa det eller så får det bli att ta upp plånboken och skaffa mig en bra lampa! vänligen anders 0 Quote
Recommended Posts