Jump to content

Vilken Super8?

pld
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har kommit på en film som jag vill spela in med Super8 men vet inte vad för nån man ska köpa. Så jag undrar vad använder ni för kameror när ni filmar Super8?

Sen undrar jag om nån vet nån affär eller nån internetbutik som finns i Sverige som säljer Super8?

/Jesper

Okej tack för svaret. Jag har redan läst dem flesta av trådarna det senaste halvåret men det jag ville veta vad för kameramodell/märke som är bra, om det är något märke man inte ska köpa eller så.

Jag hitta den här idan http://www.wibergsfoto.se , är det nån som köpt kamer av dem? Har dem bra grejer?

/Jesper

Håller med den gode doktorn: Ebay, Tradera och Blocket är billiga "affärer", Wibergsfoto är fövisso den enda "riktiga affären" men det betyder ochså att det är dyrare att köpa kameror där...

Beaulieu och Nizo är bra, likaså några modeller av Canon som är riktigt bra. Man får (ofta) vad man betalar för, Beaulieu är inte de billigaste man kan hitta, men så är de grymt bra ochså. ;)

Okej tack. Jag gick in på blocket och såg den här annonsen http://www.blocket.se/vi/8130119.htm?ca=15_s och undrar vad man gör med den ERNO E-601?

Är det så att man först filmar sin film med Super8kamer och sedan så kan man klippa ner filmen med ERNO E-601 och sedan skicka i väg den till nån affär som kopierar Super8filmen till DV-band så man kan redigera den på datorn?

/Jesper

Tje, man redigerar sin film med den, klipper och klistrar själva filmremsan (det fanns inget annat sätt förr). Visst kan man klippa och skarva filmen innan man skickar iväg den om man vill spara någa meter (eller en halv rulle som är oskarp eller något).

Eller så är det bara en "viewer", en liten sak man kan titta på filmen med, så att man hittar rätt plats på filmremsan för sina klipp, vet inte om den har något för själva klippningen...

Annars är det ju smidigare att sköta själva redigeringen i datorn nuförtiden. :)

Grovklippning och att skarva ihop sina filmrullar till större rullar kan man ju göra "fysiskt" på filmen men finliret gör man ju med en dator.

[citat=Uppsala BildTeknik]Tje, man redigerar sin film med den, klipper och klistrar själva filmremsan (det fanns inget annat sätt förr). Visst kan man klippa och skarva filmen innan man skickar iväg den om man vill spara någa meter (eller en halv rulle som är oskarp eller något).

Eller så är det bara en "viewer", en liten sak man kan titta på filmen med, så att man hittar rätt plats på filmremsan för sina klipp, vet inte om den har något för själva klippningen...

Annars är det ju smidigare att sköta själva redigeringen i datorn nuförtiden. :)

Grovklippning och att skarva ihop sina filmrullar till större rullar kan man ju göra "fysiskt" på filmen men finliret gör man ju med en dator.[/citat]

Tack för det snabba svaret. Det var det jag tänkte mig, att först få filma filmen sedan kunna klippa ner den och få se resultatet innan jag skickar iväg den för att få den på ett DV-band och sedan ta in det i datorn med videokameran och lägga till kanske lite effekter, fixa lite med färger, lägga på snygga övergångar m.m och sedan lägga den på dvd eller annat format. Men hur mycket kostar det ungafär att få den på ett dv-band? Vad tar ni Uppsala bildteknik?

/Jesper

P.S Tack för att du finns här Uppsala bildteknik!!! :D

• 1 month later...

[citat=Uppsala BildTeknik]Håller med den gode doktorn: Ebay, Tradera och Blocket är billiga "affärer", Wibergsfoto är fövisso den enda "riktiga affären" men det betyder ochså att det är dyrare att köpa kameror där...

Beaulieu och Nizo är bra, likaså några modeller av Canon som är riktigt bra. Man får (ofta) vad man betalar för, Beaulieu är inte de billigaste man kan hitta, men så är de grymt bra ochså. ;)[/citat]

Är det någon som har en åsikt/erfarenhet av denna canon (Canon 1218 Autozoom):

http://super8wiki.com/index.php/Canon_1218_Autozoom

Har hittat en för 500:-