Jump to content

Recommended Posts

Posted

filmade nylingen lite metarial till en film jag tänkte göra, men nu har jag märkt att bandet är förstört, för nästan hela tiden kommer det störningar i bilden som små fyrkanter, vet inte vad det kallas. Är det något man kan göra åt det här bandet för jag skulle verkligen vilja ha materialet oskadat, och varför blir det såhär?!!

Posted

ok, nu verkar bandet funka utan problem efter att jag spolat det fram och tilbaka ett par gånger och kört reningsband i kameran... TUR! Men vad kan man göra för att undvika det här och varför blir det så...?

Posted

Jag har ett annat fel på mitt band, man ser precis hälften av filmen, det är horisontella band över hela filmen. Det är nog inte kameran för ett nyare band går att spela in/upp utan problem. Något tips?

Posted

Menar du att det är som ränder över hela bilden, det har jag också haft faktiskt, i mitt fall så var det faktiskt kameran det var fel på, jag brukar göra så att jag tar ett annat band och filmar lite bara, och så kör jag med ett reningsband i kameran så brukar det fungera sedan...

Posted

eh, det som hänt är s.k. framedrops (iallafall är det så vi kallar dom på skolan) och de är jävligt irriterande och som du säger så avhjälps problemet att man rengör videohuvudena. När vi snackade med våran lärare om detta problem så nämnde han att han extremt ofta råkat ut för problemet när han använt billiga maxcell-band, om nu detta är liknande min hatrelation med mac/fcp eller inte vet inte jag, men han avrådde starkt från att använda billiga band som snabbt smutsar ner huvudet.

Ett liknande problem fick jag en dag i Japan och då strejkade kameran helt till slut, vi kom snart fram till att kameran inte riktigt orkade med den extrema värmen och den fuktiga luften, och att av och till kylas ner i luftkonditionerade hus. Det rätade dock upp sig när vi låtit den lufta av sig med bandluckan öppen.

Posted

jag antar att du har rätt, jag hörde att man helst ska ha sonyband till sonykameror OSV. och jag trodde inte det var så viktigt men det verkar ligga nåt i det, där jag filmade när detta hände var det ganska sandigt och sedan så brukar det också hända när det är fuktigt och kallt...

• 2 weeks later...
Posted

[citat=StenR]Jag har ett annat fel på mitt band, man ser precis hälften av filmen, det är horisontella band över hela filmen. Det är nog inte kameran för ett nyare band går att spela in/upp utan problem. Något tips?[/citat]

känner igen detdär alldelse för väl... dock inträffade det på sony-banden som är relativt dyra, och inte på ett, utan alla 5. Men nu så har jag skaffat nya band och allt funkar som det ska.

Men fyf*n vad irriterad man blir efter flera timmars hårt slit då man inser att det hela är förstört och inte går att använda.

edit: jag ska väl tillägga att banden var 2 år gamla, så jag är övertygad om att sonybanden är kanon förövrigt

Posted

Har upplevt samma problem och det var med dom banden som expert butikerna sluför som standard band... kan man ställa någon tillsvar för det är ju mycket tid som går till spillo och tid=pengar den eviga klychan...