Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har gjort en kortfilm som nu ska brännas på dvd och delas ut till teamet. Jag har klippt och exporterat ut filmen ur Premiere Pro och ska sedan göra en meny i Encore. Men när jag startar filmen i Encore så fryser bilden upp precis mellan där förtexterna slutar och filmen börjar. Det sista som står är filmens titel och den ska visas ungefär 6 sek, men i Encore blinkar den bara till. Sedan ser vi första framen i filmen ett tag och sedan hoppar den igång en bit in i filmen. Ljudet löper dock som det ska hela tiden. (Obs, om jag tittar på filmen i Premiere eller Windows funkar den felfritt.)

Har aldrig stött på detta tidigare, någon som kan hjälpa till?

Posted

Har du transcodat din film i encore? Man brukar behöva göra det om filen du har är tex. en .avi

Kör på automatic och testa sen igen. Eller är det så att det är efter att du brännt skivan som det krånglar? Prova att bränna ändå (då kommer filmen att trancodas också) och se om det blir annorlunda sen. Jag vet att preview fönstret i encore kan vara lite segt, bla. vid byte mellan olika menyer och filmklipp.

Posted

TDA, har du öht brännt DVD'n?

Bränn ett ex så är problemt löst då previewfunktionen i Encore är väldigt dålig när det gäller att få så sömlösa övergångar som möjligt. Övergångar när du använder preview i Encore är precis så som du beskriver.

Posted

Jag har testat att bränna ut filmen och samma problem som jag ser i Preview i Encore finns med på dvd-skivan. Mycket märkligt, eftersom filmen som sagt fungerar felfritt i tex Windows Mediaplayer och när jag exporterar ut den på dv-band.

Posted

O.k!

Vad renderar du ut filmen som, och hur? Dvs, .avi, .m2v och om .m2v, använder du Adobe Media Encoder?

simonrahnster är på helt rätt spår då just Optimize Stills ger sådana här problem på utrenderade filmer.

Gör så här om du renderar via Adobe Media Encoder:

1. Gå till Project > Project Settings > Video Rendering

2. Bocka av Optimize Stills

3. Öppna Adobe Media Encoder och rendera ut filmen

Om du exporterar som .avi:

1. Gå till Project > Project Settings > Video Rendering

2. Bocka av Optimize Stills

3. Tryck Ctrl+M

4. Klicka på Settings

5. Klicka på Keyframe and Rendering

6. Bocka av Optimize Stills

7. Ställ in ev andra inställningar och namnge filen och exportera

Oavsett vad du exporterar till, se till att göra steg 1 - 2 Jag vet iofs inte om steg 1-2 är nödvändigt när man exporterar som .avi, men det är iaf värt att pröva. Jag har det avbockat på båda ställena i alla project jag jobbar med.

På din Timeline, är det ett mellanrum på några frames mellan förtexterna och där filmen börjar? Premiere kan bete sig konstigt om man inte har något alls mellan klipp. Se exemplen nedan där ett har ett mellanrum och ett har melannrummet fylld med Black Video. Om du har ett mellanrum mellan förtext och film, skapa Black Video i PPro och placera den där melanrummet finns. Fyll också ev övriga mellanrum på din Timeline med Black Video.

http://members.chello.se/averdahl/example/ex1.jpg

http://members.chello.se/averdahl/example/ex2.jpg

Posted

Tack så mycket Rogge!

Jag följde dina instruktioner till punkt och pricka och nu fungerar det. Vet inte om det beror på att jag tryckte in lite black video eller om det var alla avkryssade optimize stills som gjorde susen, men bra blev det. Simonrahnster var som sagt på rätt spår, bara jag som inte visste att man skulle kryssa bort optimize stills på två ställen.

Tack för hjälpen iaf. På nästa produktion är dvd-skapandet redan "outsourcat", känns skönt. :)

EDIT:

En fråga till när jag ändå är i farten. Jag renderar ut i .avi och transcodar den sen i Encore (Pal Progressive High Quality /mb VBR 2 pass). Är det bra eller ska jag göra på något annat sätt för att få ut mer kvalitét? Filmen är bara 4 min lång så jag borde ju kunna maxa ur kvalitét och ändå få plats på en dvd-skiva.

Posted

Kul att det löste sig! :)

I det här fallet var det förmodligen Black Video som var avgörande. Att lämna tomma partier här och där på Timelinen innan export ger oftast problem. Prova att bocka för Optimize Stills igen och exportera för att testa, filmen var ju kort.

Ang kvalitet så är det bara att prova sig fram. Automatic gör ett jättebra jobb och mycket användbart tycker jag. Är filmen som i ditt fall kort så ställer den in sig på bästa kvalitet. :)