Gå till innehåll

Börja filma?


buyzaba

Recommended Posts

Hur ska man gå tillväga? Vad för kamera och utrustning behövs om man vill göra en enkel amatörfilm? Räcker det med digitalkamera och dator?

 

Funderat på att köpa en kamera och göra lite enklare kortfilmer för att sedan gå någon kort utbildning kanske :)

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Se till att försöka köpa en bra begagnad 3ccd-miniDV som du kan koppla till din dator via FireWire och sedan räcker det med en massa fantasi, ett par intresserade kompisar, en schysst mick (viktigare än man tror, många filmer faller på grund av att man inte hör skådespelarna ordentligt och att man hör kameramotorn), ett redigeringsprogram till datorn och en snillrik ljussättning.


Är en miniDV vad jag bör satsa på samt en bra mick och ett rederingsprogram om jag ska göra några amatörfilmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förmodligen. Det dög alldeles utmärkt för mig. Kom också ihåg att datorn du ska redigera i måste klara av mängden data som det finns i filmerna. Min egna brakade ihop helt i slutet av mitt senaste projekt.

Det beror på hur lång slutfilmen ska bli också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Braka datorn ihop, kracha hårddisken. Oj, de e ju illa om man inte tar backup. Själv bränner jag allt ljud på CD o tar backupper på filmen då o då. Alltså projektfilen som inte är så stor. Då har jag tidskoderna kvar o kör in filmen igen om datorn krachat. Då krävs de lite avanserade redigeringsprogram. Men smidigt är de. För övrigt har jag tankat in 60 GB film till min kortfilm hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

På datorsidan så krävs det en relativt snabb dator. Hellst över 1 GHZ. Och så en massa i RAM förståss! 512 funkar bra, men hellst mer.

Det viktigaste är ändå att ha en tillräckligt stor hårddisk.

DV-film tar upp förjävla mycket plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...