Jump to content

Känns det rätt att sattsa på DV?

cikura

Recommended Posts

Vad säger n?i känne det rätt att satsa på DV nu? betala 30000:- pap för en DVX100BE?... format byttet närmar ju sig och man vill helst att kameran man köper ska vara användbar i minst 5 år, hmm..eller? vad tycker ni?

Personligen tycker jag inte det är värt att lägga så mycket pengar på den kameran, med tanke på att du kan få en Sony HDR-FX1 för ungefär dom pengarna.

Visst får du lägga ett par tusenlappar till, men samtidigt kan FX1:an spela in i både DV och HDV, den möjligheten har du ju inte med DVX100BE.

Eller varför inte titta på Panasonic DVC30 som är en mycket kapabel kamera för under 20.000,-.

Sedan får man väl ställa sig frågan när man skall gå över till HD och vad HD kan göra för mig och min produktion.

Jag stod i valet och kvalet för några månader sedan innan jag hittade DX30 som blev valet.

Vad skall jag filma?

Filmar jag bara lokalt och har möjlighet att tömma kameran varje kväll samt omgående skall klippa ihop allt material direkt - då kan en hårddiskbaserad kamera vara ett alternativ.

Filmar jag ute på fältet och sparar inspelningarna i några år tills jag har samlat allt material då är det DVD eller DV/miniDV som gäller men här skulle jag akta mig väldigt mycket för DVD då skivorna lätt förstörs. En skiva som hamnat i solen kan vara helt förstörd på mindre än en timme.

Jag tror vi får vänta ytterligare några år innan man löst lagringen på ett säkert sätt.

Så kom jag fram till DV/miniDV.

Nästa är formatet:

Vad skall jag använda filmen till? De flesta har idag DVD-spelare eller VHS-band med vanliga bildskärmar. När har så många bytt så de kan se min produktion i full kvalité? Jag tror det tar 5-10 år och då har jag säkert bytt kamera igen.

Ger den inspelade HD-bilden betydligt bättre utgångskvalité när jag klipper så min slutprodukt i DVD/VHS blir betydligt bättre än med DV i botten, då är svaret givet - Köp en HD-kamera med band.

Blir kvalitén lika bra som med 3-chips och DV skulle jag vänta tills den nya tekniken satt sig och man fått bort alla barnsjukdomar.

Med HD-TV är valet självklart, men hur många av Dina tittare har det?

TV använder själva kameror typ DVC30 så den kvalitén är helt godkänd.

-Per

[citat=Robin]Personligen tycker jag inte det är värt att lägga så mycket pengar på den kameran, med tanke på att du kan få en Sony HDR-FX1 för ungefär dom pengarna.

Visst får du lägga ett par tusenlappar till, men samtidigt kan FX1:an spela in i både DV och HDV, den möjligheten har du ju inte med DVX100BE.[/citat]

Jo visst, men det känns lite konstigt att köpa en kamera som inte har XLR ingång och som är tillverkad för "hemmabruk" hmm.. Nån som har en sån Sony HDR-FX1 som kan säga några ord???

Jo visst, men det känns lite konstigt att köpa en kamera som inte har XLR ingång och som är tillverkad för "hemmabruk" hmm.. Nån som har en sån Sony HDR-FX1 som kan säga några ord???[/citat]

Jag har själv en HDR-FX1, och visst är det synd att den inte har XLR-ingångar, men jag skulle väl inte kalla det för en kamera för "hemmabruk" bara för det.

Jag har själv en HDR-FX1, och visst är det synd att den inte har XLR-ingångar, men jag skulle väl inte kalla det för en kamera för "hemmabruk" bara för det.[/citat]

Är du nöjd med din kamera? vad filmar du med den? hur stor är kameran gämfört med Sony-PD170? berätta lite:)!

Är du nöjd med din kamera? vad filmar du med den? hur stor är kameran gämfört med Sony-PD170? berätta lite:)![/citat]

Jag är klart nöjd med kameran än så länge, har inte haft några större problem än så länge. Har spelat in en musikvideo (finns här http://www.maramon.net/ ) och en kortfilm med kameran, båda gångerna har jag spelat in och redigerat i HDV-formatet för att sedan göra en kopia av den färdiga produkten i DV (och HDV såklart). Vad gäller ljudet så är väl den inbyggda miken kanske inte något man vill använda i mer ambitiösa produktioner, varpå jag köpt till en extern mikrofon.

Vad gäller storlek har jag inte något att jämföra med eftersom detta är min första (semi-)professionella kamera. Men det är ju helt klart ingen liten kamera, skulle tippa på att den är aningen större än Sony PD-170. Samtidigt är den inte speciellt tung, men vikten är lite ojämt fördelad (framtung) vilket gör att det kan vara lite jobbigt att filma längre stunder med kameran. Detta har jag dock åtgärdat genom att bygga ett eget axelstöd :)

Är det något mer du vill veta är det bara att fråga...

Tack för ditt svar Robin! Jag är grymt imponerad av videon och speciellt färgerna tyckte jag att va hur coolt som helst! Blir sugen att skaffa en sån kamera, jag upplevde materialet som mycket bättre en DV! Körde du nåt 35mm adapter till din kamera eller hur fick du till såna färger?

[citat=cikura]Tack för ditt svar Robin! Jag är grymt imponerad av videon och speciellt färgerna tyckte jag att va hur coolt som helst! Blir sugen att skaffa en sån kamera, jag upplevde materialet som mycket bättre en DV! Körde du nåt 35mm adapter till din kamera eller hur fick du till såna färger?[/citat]

Tack så mycket.

Har inte använt någonting annat än kameran och ljussättning vid inspelningen. Färgerna är ganska kraftigt manipulerade i efterhand (dom var mycket rödare från början), det ligger en del kurvor och nivåer för att mörka ner och göra lite grönare samt något fotofilter för att göra det hela lite gulare och sen en glow på det hela för att få lite mer surrealistisk känsla.

Jag tror det var Mattsand här på forumet som ifrågasatte varför folk är så ivriga att köpa kamera när man kan hyra. När han gjorde det så tyckte jag mest att det var dumt och att man självklart vill ha en egen kamera. Är själv ägare till en DVX100AE, men jag har kommit till insikten att han nog har rätt.

Om du vill satsa på att göra film strunta i att köpa och hyr istället. Jag skulle aldrig köpa en ny kamera idag. Du kan göra ganska många filmer innan du kommer upp i kostnaden för en kamera. Vill du bara leka/träna så köp något billigt och hyr när det är allvar.

Shot entirely digitally with a Panasonic AG-DVX100A mini-DV as the principal camera and a Panasonic AGDVX100A as the second camera.

When the original studio financing the film backed off and InDigEnt, a New York-based, Mini-DV movie company, came on board, the budget was reduced from $3 million to $500,000. The shoot also became much shorter. It was 30 days originally.

- Lonesome Jim

Regisserad av Steve Buscemi kom ut förra året... Med Liv Tyler och Casey Afflec (Ben Afflecs brorsa)

http://www.imdb.com/title/tt0385056/

Tro inte att miniDV är så jävla dåligt, det syns bara bra när man trycker upp den på stora skärmen. Men jag sköt en film på GL1, och fick den visad på fet projektor på fet duk, och fick pris för den, och då tävla jag i kategorin foto, mot folk med kameror i 3-4000$ klassen (FX1 går lös på ca 3000$ här) och jag själv hade en för ca 1000$.

Sen är ju grejen att det finns många olika "HD". Du har HDV, XDCAM HD DVCPRO HD, plus några till. Vilken av dem är det du vill jämföra med miniDV?

HDV kör ju på vad, 1440x1080 i upplösning, och inte i 1920*1080, inte för att det blir så stor skillnad i praktiken...

HDV har bättre upplösning och bättre/annorlunda color-sampling, dock är ljudet mp3 på 192mbps. För gues what: HDV har samma bitrate som miniDV på 25mbps, vilket helt enkelt innebär bättre/mer komprimering.

Alltså får man betträ bild med FX1 än dvx100be om man spelar in DV? tanke på med det att man har betträ ccd på fx1 så ska bilden också vara betträ,ju mer pixlar man har desto mer ljus kan tas emot av kameran men det innebär inte att man behöver sätta extra ljus på objektet man filmar eller? missar jag nåt?

Nån som vet nån tysk sida där dom säljer fx1 för bra pris?

[citat=cikura]Alltså får man betträ bild med FX1 än dvx100be om man spelar in DV? tanke på med det att man har betträ ccd på fx1 så ska bilden också vara betträ,ju mer pixlar man har desto mer ljus kan tas emot av kameran men det innebär inte att man behöver sätta extra ljus på objektet man filmar eller? missar jag nåt?

Nån som vet nån tysk sida där dom säljer fx1 för bra pris?[/citat]

Förklara gärne tankegången med: "antal pixlar vs ljuskänslighet" för du tappa iaf mig helt där. Har aldrig hört nått om att antalet pixlar påverkar exponeringen/ljuskänsligheten...

[citat=High1ander][citat=cikura]Alltså får man betträ bild med FX1 än dvx100be om man spelar in DV? tanke på med det att man har betträ ccd på fx1 så ska bilden också vara betträ,ju mer pixlar man har desto mer ljus kan tas emot av kameran men det innebär inte att man behöver sätta extra ljus på objektet man filmar eller? missar jag nåt?

Nån som vet nån tysk sida där dom säljer fx1 för bra pris?[/citat]

Förklara gärne tankegången med: "antal pixlar vs ljuskänslighet" för du tappa iaf mig helt där. Har aldrig hört nått om att antalet pixlar påverkar exponeringen/ljuskänsligheten...[/citat]

Japps, jag menar att ju större bildsensor "pixlar" man har desto mer ljuskänslighet man får så klart, eftersom att varje bild sensor är större på FX 1 an än på DVX100BE så blir det varje sensor efektivare och det klart att exponeringen påverkas också samtidigt som detaljrikedomen ökar!

Pixel "Picture cell" Den ljuskänsliga delen som bygger upp en bildsensor.

Japps, jag menar att ju större bildsensor "pixlar" man har desto mer ljuskänslighet man får så klart, eftersom att varje bildsensor är större på FX 1 an än på DVX100BE så blir det varje sensor efektivare och det klart att exponeringen påverkas också samtidigt som detaljrikedomen ökar!

Pixel "Picture cell" Den ljuskänsliga delen som bygger upp en bildsensor.