Jump to content

Spelar betyg roll?

jean

Recommended Posts

Jag vet att det är inte bara betyg som man kommer in, men det jag undrar är OM dem kollar mycket på betyget, och ungefär vilket snitt man ska ha när man går ut gymnasiet och då menar jag i Sverige och utlandet, som USA t ex.

Jag går i Naturvetarprogrammet. Spelar det någon roll när det gäller att komma in i en filmutbildning, dvs prioriterar skolorna elever som har redan gått en mediautbildning(?) i gymnasiet?

[citat=jean]Jag vet att det är inte bara betyg som man kommer in, men det jag undrar är OM dem kollar mycket på betyget, och ungefär vilket snitt man ska ha när man går ut gymnasiet och då menar jag i Sverige och utlandet, som USA t ex.

Jag går i Naturvetarprogrammet. Spelar det någon roll när det gäller att komma in i en filmutbildning, dvs prioriterar skolorna elever som har redan gått en mediautbildning(?) i gymnasiet?[/citat]

Dom flesta skiter väl fullständigt om du har gått media eller inte. Det som spelar roll är det du gjort. Sen kan det ju vara bland skolor utomlands att dom får in 75 000 ansökningar och då sorterar dom efter betyg på vissa skolor. Vad vet jag.

betyg efterfrågas mkt sällan/nästintill aldrig. bara att du kan intyga grundläggande behörighet och det kan man göra med vilket program som helst. media eller inte spelar inte heller någon roll egentligen. som sagt innan, arbetsprover thats the shit som du måste ha. ja klart det kan kännas jobbigt att man har pluggat media + naturvetenskap + har en kandidat från högskolan som inte npn bryr sig om inom film men varför skulle de, har ju ingen direkt koppling till film, okej media till en liten del.

• 1 month later...

Jag har ingen aning om hur kan man komma in i en folkhögskolan, DI , SFS eller ... !

Kan någon säga hur det är svårt att komma in på detta? Hur många söker till folkhogskolor och folkuniversitetet o de andra ?! . jag vet bara att DI en av de jätte svåraste.

???

• 3 months later...
Jag har ingen aning om hur kan man komma in i en folkhögskolan, DI , SFS eller ... !

Kan någon säga hur det är svårt att komma in på detta? Hur många söker till folkhogskolor och folkuniversitetet o de andra ?! . jag vet bara att DI en av de jätte svåraste.

???

Jag har sökt in på folkuniversitetet. Startar nu på måndag.

• 1 month later...

det är såhär att vissa skolor har just att den kräver att du har tidigare erfarenhet av tv/filmproduktion antigen från annan folkhögskola/universitet , eller att du tex gått media inriktningen på gymnasiet.

Det vet jag med stor säkerhet att sådana folkhögskolor finns i landet då jag sett det själv.