Gå till innehåll

Vilken kamera duger?


Sokurovs lärjunge

Recommended Posts

Jag skrev det här i Kamerateknik,men jag kom på att det kanske passar bättre här.

 

Finns det något internationellt eller vedertaget mått på vilken slags kamera som duger till filminspelningar, om man ska skicka in filmen till en tävling t.ex.?

 

Jag har en DV-kamera med väldigt bra bild (ungefär som på nyhetsreportage, TV-kvalitet) som jag för tillfället gör film med. Jag har inga problem med den, bortsett från att jag egentligen tycker bättre om film än video, och jag kan ju det här med ljussättning och reflexskärmar och sånt, så filmerna ser ju "riktiga" ut och inte som såna här nybörjar-fritidsfilmer.

 

Men finns det nåt mått på vilken kamera som duger, och vilken som inte duger?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om du nu har koll på hur man gör allt detta så borde du ju rimligtvis kunna avgöra vad som är en bra bild eller inte, eller har jag fel? Ser det bra ut så är det bra, eller!? Förmodligen så undrar du om det är dags att investera i 16mm filkamera från ARRI? Kostnaderna drar gärna iväg och produktionsflödet blir ett helt annat. Då det gäller DV så är det egentligen hugget som stucket vilken 3CCD kamera du köper, det som skiljer i kvalitet är optiken på dessa. Ska det fungera med utbytbar optik så är det fortfarande XL1s som gäller, den finns det dessutom en Panavision konverter till om du vill använda optik för några hundra tusen. Allt med kvalitet beror ju helt på vad man jämför med och därför är det mycket svårt att komma upp med något annat mått än det egna ögonmåttet.

 

Var nyligen med på en reklamfilmsinspelning på 35mm och fick stora nojan på 35mm film. Inget digitalt format kommer de närmsta åren att kunna konkurrera med 35mm film, så är det bara, blev lite ledsen där. Kom hem till min stackars XM2:a där det inte fanns mycket att hämta längre. Men lik förbannat fortsätter man göra kortfilm på DV, och det ser ganska snyggt ut tycker jag ;)

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Bildupplösning behöver inte ha så stor betydelse. Däremot ljuset. Man kan säga att SVHS är nog gränsen för vad som är dåligt. De funkar att spela in på SVHS o 1-chipare. Men DV är fullt dugligt i 1 chippare för sändningskvalite. De är inget som hindrar. Huvudsaken är att filmen blir bra. Ljuset o o framför allt ljudet är viktigt. Enligt undersökningar upplevs bilden som bättre kvalite om ljudet är bra o tvärt om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...