Gå till innehåll

export frame i premiere pro


tinuviel

Recommended Posts

Fråga ett:

Om du markerar klippet i Project Window och läser siffrorna som står till höger om den lilla "tumnageln", vad står det för siffror i parantes, står det (1.067) eller (1.422) ?

 

Fråga två:

Vad är det filmat med för kamera?

 

Fråga tre:

Är det verkligen äkta 16:9? Många kameror lägger ju bara till svart uppe och nere i bilden och då är det fortfarande 4:3.

 

Fråga fyra:

Är det ett 16:9- eller 4:3-project du redigerar? Kolla under Project > Project Settings > General

Länk till kommentar
Share on other sites

Då verkar ju allt stämma så långt iaf.

 

Tryck Ctrl+Shift+M och klicka på Settings. Klicka sedan på Video och se till att Pixel Aspect Ratio står på D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422) och exportera och se hur det blir nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

De exporterade bilderna blir väl ändå 5:4, och inte 4:3?

 

Det är ju inget konstigt. PPro gör vid exporten ingen hoptryckning eller utdragning av bilden, vilket bara skulle leda till problem om man ville plocka in bilderna i ett projekt senare. Om man vill få ut stillbilder i rätt proportioner (för icke-videoapplikationer) så får man justera storleken på klippet före export.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]så får man justera storleken på klippet före export.[/citat]

Om du vill ha sämre resultat så kan man göra det. Vill du få bäst resultat ändrar man filens Pixel Aspect Ratio till dess korrekta, dvs 1.422 efter export.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, bilden försämras inte mer av att den i sin helhet dras ut i sidled än av att pixlarna gör det.

 

Och vilka bildformat stödjer annat än kvadratiska pixlar? Vilka visningsprogram? Vilka webbläsare? Visst, i Photoshop kan man previewa bilden med valfri PAR, men om du vill lägga bilden på t ex en hemsida så har du inget annat val att dra ut eller trycka ihop bilden.

 

Icke-kvadratiska pixlar finns bara i videovärlden.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Nä, bilden försämras inte mer av att den i sin helhet dras ut i sidled än av att pixlarna gör det.

 

Och vilka bildformat stödjer annat än kvadratiska pixlar? Vilka visningsprogram? Vilka webbläsare? Visst, i Photoshop kan man previewa bilden med valfri PAR, men om du vill lägga bilden på t ex en hemsida så har du inget annat val att dra ut eller trycka ihop bilden.

 

Icke-kvadratiska pixlar finns bara i videovärlden.[/citat]

Men efterssom möjligheten finns att exportera både film och frames med ett PAR på 1.0 från PPro så är ju det enklast tycker jag istället för att justera storlek på en bild innan eller vid export. Så det har ju inget att göra med vilken/vilka program som stödjer kvadratiska pixlar.

 

Vi jobbar olika helt enkelt och jag föredrar att ställa in det PAR jag vill exportera i när jag exporterar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ehum, efter att faktiskt ha tagit mig i kragen och testat lite så verkar det som att vi båda har fel. Nu sitter jag förvisso med PPro 1.5, så jag kan egentligen inte uttala mig om PPro 2.

 

Men det går som du säger att exportera till kvadratiska pixlar direkt från PPro, vilket är vad man bör göra om man vill få ut sin 16:9-bild med rätt proportioner för icke-videosammanhang. Men vad som då händer om man behåller inställningen 720*576 är att bilden trycks ihop på höjden och blir letterboxad. Förlorad upplösning på höjden alltså. Alternativet är att exportera bilden i formatet 1024*576, vilket gör att man inte tappar någon upplösning på höjden, men däremot skapar man "nya" pixlar på bredden.

 

Under mina hastiga tester hann jag dock märka att man vid export av 4:3-material fick en beskuren bild då målet var kvadratiska pixlar, istället för svarta balkar uppe och nere, som i fallet med 16:9. PPro 1.5 var alltså inte konsekvent i sin exporteringsmetod.

 

Jag blev nog lurad av ditt inlägg där du nämnde att export till 16:9 var omöjligt, eller är det verkligen så i PPro 2 att det jag beskrivit ovan inte fungerar?

 

Hur som helst, viktigare än hur man exporterar ditten och datten är faktiskt vad bilderna skall användas till, vilket du varit inne på. Och det kan bara Tinuviel svara på. Innan dess går det inte att ge några allmänna rekommendationer.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Still Bilderna ska användas för icke videosammanhang. de ska redigeras i Photoshop och senare skrivas ut.

 

Om jag ändrar formatet till 1024x576 förlorar jag mkt kvalitets mässigt då? Kan t.ex. Avid exportera frames i bättre kvalité, eller?

 

om jag vill överföra rörliga bilder, filmat på sammavis, till DVD(videosammanhang) Hur går jag tillväga då för att behålla 16:9 efter export?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Alternativet är att exportera bilden i formatet 1024*576, vilket gör att man inte tappar någon upplösning på höjden, men däremot skapar man "nya" pixlar på bredden."

 

Jag testade den här metoden. Formatet är rätt men det blir svarta balkar på sidorna , bilden i sig är inte 16:9. Jag har för mig att jag testat göra så här innan och då har det funkat!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jbergman]Under mina hastiga tester hann jag dock märka att man vid export av 4:3-material fick en beskuren bild då målet var kvadratiska pixlar, istället för svarta balkar uppe och nere, som i fallet med 16:9. PPro 1.5 var alltså inte konsekvent i sin exporteringsmetod.

 

Jag blev nog lurad av ditt inlägg där du nämnde att export till 16:9 var omöjligt, eller är det verkligen så i PPro 2 att det jag beskrivit ovan inte fungerar?[/citat]

*host-host-host*

 

Jag gjorde det man inte skall göra, tog saker för givet. Jag utgick ifrån att bilderna skulle användas till video, tex DVD-menyer. Och skall det inte användas till video så är ju mitt sätt totalt kasst... Jag hade iofs exporterat som 720x576 och sedan sträckt på bilden i Photoshop.

 

Jag får dock inga beskurna bilder när jag exporterar från PPro 2.0. Ppro 2.0 exporterar stillbilderna med ett PAR på 1.0 oavsett vad man väljer vid exporten. Skall man använda dom i video får man använda Interpret Footage för att ställa in korrekt PAR igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tinuviel]om jag vill överföra rörliga bilder, filmat på sammavis, till DVD(videosammanhang) Hur går jag tillväga då för att behålla 16:9 efter export?[/citat]

Välj ett 16:9 Preset när du exporterar så får du videon i rätt proportioner. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...