Jump to content

Problem med cd-läsare

viktim

Recommended Posts

Hej, min cd läsare har slutat att läsa dvd skivor..för ett tag sedan så kunde jag så på dvd filmer osv, men en dag när jag hyrde en dvd film och skulle spela upp den så kunde inte cd läsaren läsa den, men det funka på min dvd spelare och på ´min andra dator...

enligt min dator så heter cd läsaren "HL-DT-ST DVDRW GWA 4164B" och när jag sökte runt på google så hittade jag en sida där det stog fullt av cd läsar namn, och jag hitta den jag har och bredvid så stog det att det var av märket "TEAC"....jag har vart inne på deras hemsida o kollat efter drivrutiner osv men har inte hittat något:S..

den läsar bara vanliga cd-r skivor.. det går och bränna med den också(dual layer)... någon som vet vad det kan vara för fel?

Den bara plötsligt sluta fungera? Det enda jag kan tänka mig är att du var lite för hårdhänt innan eller att DVD skivan du försöker läsa var smutsig just när du la den i CD/DVD spelaren.

Alternativt att CD/DVD läsaren är en soptipp (Dvs riktigt smutsig).

Ere inget av detta så har du verkligen ett mysterium framför dig!

- Det sjuka är ju att den fortfarande läser CD skivor. :S

hehe... min första reaktion var ju att du skriver cd-läsare när du försöker använda dvd-skivor... men tydligen kan du bränna dvd med f*nskapet,,, då var det ju bara lite missförstånd... jag kommer från en skola där det första man fick lära sig var skillnaden mellan data och dator, så jag reagerar väl onödigt på datorpettitesser... men jag har inte den blekaste om vad den har för krämpor... kanske behöver uppdatera firmware? (varning dock! läs in dig ordentligt innan du börjar pilla med firmwaren! Du kan ställa till så att den blir "tegelstenad" som psp-användarna säger... (sabbar man firmwaren så blir den mest som en väldigt dyr och avancerad tegelsten))

hmmm hade en DVD+-r/rw DL brännare som jag efter ett år ungefär insåg att den inte kunde bränna dvd-skivor... även fast alla inställningar och info från datorn tydde på det. när jag försökte bränna så stod det bara att jag måste stoppa i en tom skiva vilket jag också hade gjort... provade skivor från flera olika paket men resultatet blev detsamma... men jag löste problemet! haha! Jag köpte en ny brännare :D