Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har nu redigerat klart en film som jag filmat med DV kamera. Behöver lite hjälp om hur jag ska gå till väga för att få den till en DVD. Filmen är 1:50 lång så jag hoppas det går på en skiva!?

Visst är det väl så med Vegas att man först måste rendera filmen "Render As" under "file" vilket format ska jag då välja som passar bäst om jag ska göra en DVD? PAL DV som avi?? Vegas komprimerar väl inte filmen dvs den blir jätte stor ca 13gb/timme vilket prog ska jag då använda för att komprimera och vilken codec?

När detta är klart skulle jag oxå behöva hjälp med vilket DVD prog som är bäst, vill ha skysst meny system osv...

Snälla hjälp mig du som kan!! Måste bli klar med filmen nu..

Posted

Du är inne på rätt spår. Du kör 'Render as'. Formatet blir .avi DV PAL. Det skapas en väldigt stor fil och det kan ta några timmar beroende på hur snabb datorn är. Sedan skulle jag i ditt fall ta in den nyskapade filen i Sony Foundrys DVD Architect och göra komprimeringen i den. Den räknar ut bitraten så att du får in materialet på en skiva. Där bränner du även den slutgiltiga DVDn och gör menyer etc.

Posted

Tack, testade det men när jag lägger in filmen i Architect står det att den tar 7,4gb på skivan och då får det ju inte plats på en dvd...? Filmen är ju inte över 2 tim så det borde väl gå att klämma in på något sätt.. Eller? Hur ska jag göra för att få den på en DVD?

Posted

aja nu märkte jag att det gick att minska den så filmen passar in på en dvd men kvalliten försämras.. inte mkt att göra antar jag. men vilken upplösning ska jag använda 720x576 eller 704x576??

Posted

[citat=Schiffer]aja nu märkte jag att det gick att minska den så filmen passar in på en dvd men kvalliten försämras.. inte mkt att göra antar jag. men vilken upplösning ska jag använda 720x576 eller 704x576??[/citat]

720x576, standard-PAL DV.

Posted

[citat=Ior][citat=Schiffer]aja nu märkte jag att det gick att minska den så filmen passar in på en dvd men kvalliten försämras.. inte mkt att göra antar jag. men vilken upplösning ska jag använda 720x576 eller 704x576??[/citat]

720x576, standard-PAL DV.[/citat]

Helt rätt. Det är 720x576 som gäller. Kvaliten försämras ju mer film klämmer in på en skiva - inget att göra åt tyvärr. Jag kan minnas att det finns en ruta i DVD Architect som man kan bocka, och programet räknar ut automatiskt hur mycket filmen ska komprimeras för att den ska få plats på skivan. Rutan finns i 'Prepare and burn'.