lilla_farbrorn Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 Jag har suttit och pillat med lite olika effekter i AE, ungefär en effekt i varje komposition och nu vill jag lägga ihop dessa till en film. Går det att slå ihop flera kompositioner? I Premiere Pro kan man lätt som en plätt kopiera och klistra in och genvägarna till källmaterialet följer med. Det fungerar tyvärr inte lika lätt i AE 6.5 eftersom man genast får "original source deleted" samtidigt som lagrena blir mindre, lägger sig fel och förlorar sina värden. (framför allt z-axeln verkar det som.) Kan man lösa detta på något sätt, för desto fler renderingar man gör desto mer kvalité tappar man, eller hur? 0 Citera
Rogge Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 [citat=lilla_farbrorn]Kan man lösa detta på något sätt[/citat] Svar ja: Läs om About nesting och Organizing a project using nesting i hjälpen. Att nesta timelines i både PPro och AE är väldigt användbart och kraftfullt. Att nesta är att i tex Comp 3 dra in både Comp 1 och Comp 2 precis som om Comp 1 och 2 vore ett vanligt lager. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 10 maj 2006 Författare Postad 10 maj 2006 ahaa! det var ordet nesting jag letade efter. sökte på "merge" och "put together" men nesting missade jag :p Tack Rogge! 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 10 maj 2006 Författare Postad 10 maj 2006 Men alltså jag lyckas inte. I hjälpen står det bara det du säger och "About nesting" hittar jag inte överhuvudtaget. Säg att jag har Comp 3, hur ska comp 1 och comp 2 hamna i comp 3 då? Det enda sättet jag vet om är att öppna comp 1 och 2 för sig och sedan ta kopiera, klistra in i comp 3 och då följer ju inte råmaterialet, adjustmentlayers och solids med. Och det är ju det jag vill. Hjälp. 0 Citera
unbornichen Postad 10 maj 2006 Postad 10 maj 2006 Ballt att du lyckas missa en sån grej :) Dra över Comp1 och Comp2 från listan på alla dina prylar till timeline i Comp3. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 10 maj 2006 Författare Postad 10 maj 2006 I min Comp3 finns ingen comp1 eller comp2 eftersom de är i ett helt annat projekt. Kopierar jag över comp 1 & 2 till comp 3 följer som sagt inte källmaterialet med. Jag inser nu att jag glömt skriva det. Effekterna ligger alltså i OLIKA projekt. 0 Citera
Rogge Postad 11 maj 2006 Postad 11 maj 2006 [citat=lilla_farbrorn]Jag inser nu att jag glömt skriva det. Effekterna ligger alltså i OLIKA projekt.[/citat] File > Import > File Då kan du importera in AE projects in i det project du har öppet. Det project du importerar hamnar i en egen bin, men det är bara att öppna den så ligger allt där, comp's, källmaterial, mm, mm. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.