Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har suttit och pillat med lite olika effekter i AE, ungefär en effekt i varje komposition och nu vill jag lägga ihop dessa till en film. Går det att slå ihop flera kompositioner?

I Premiere Pro kan man lätt som en plätt kopiera och klistra in och genvägarna till källmaterialet följer med. Det fungerar tyvärr inte lika lätt i AE 6.5 eftersom man genast får "original source deleted" samtidigt som lagrena blir mindre, lägger sig fel och förlorar sina värden. (framför allt z-axeln verkar det som.)

Kan man lösa detta på något sätt, för desto fler renderingar man gör desto mer kvalité tappar man, eller hur?

Postad

[citat=lilla_farbrorn]Kan man lösa detta på något sätt[/citat]

Svar ja: Läs om About nesting och Organizing a project using nesting i hjälpen.

Att nesta timelines i både PPro och AE är väldigt användbart och kraftfullt.

Att nesta är att i tex Comp 3 dra in både Comp 1 och Comp 2 precis som om Comp 1 och 2 vore ett vanligt lager.

Postad

Men alltså jag lyckas inte.

I hjälpen står det bara det du säger och "About nesting" hittar jag inte överhuvudtaget. Säg att jag har Comp 3, hur ska comp 1 och comp 2 hamna i comp 3 då? Det enda sättet jag vet om är att öppna comp 1 och 2 för sig och sedan ta kopiera, klistra in i comp 3 och då följer ju inte råmaterialet, adjustmentlayers och solids med. Och det är ju det jag vill.

Hjälp.

Postad

I min Comp3 finns ingen comp1 eller comp2 eftersom de är i ett helt annat projekt. Kopierar jag över comp 1 & 2 till comp 3 följer som sagt inte källmaterialet med.

Jag inser nu att jag glömt skriva det. Effekterna ligger alltså i OLIKA projekt.

Postad

[citat=lilla_farbrorn]Jag inser nu att jag glömt skriva det. Effekterna ligger alltså i OLIKA projekt.[/citat]

File > Import > File

Då kan du importera in AE projects in i det project du har öppet. Det project du importerar hamnar i en egen bin, men det är bara att öppna den så ligger allt där, comp's, källmaterial, mm, mm.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...