Jump to content

Pilotton och digital redigering

TomStac
 Share

Recommended Posts

Vad jag har förstått så används pilottonen från en kamera för att lägga in denna som en referens på bandet som används för att spela in direktljudet på. Denna pilotton på bandet används sedan för att synkronisera överspelningen till perfoband.

Finns det fortfarande någon användning av pilotsignalen när man redigerar digitalt? Lägger man fortfarande in en pilotsignal när man spelar in ljudet digitalt, på DAT-spelare och minidisc?

Insåg att denna tråd kanske bättre hör hemma under ljud och musik.

Eftersom ingen har svarat formulerar jag om frågan lite grann:

Finns det något program i Premiere eller något annat likvärdigt program som känner av pilottonen och använder denna för att synkronisera bild och ljud?

[citat=TomStac]Finns det något program i Premiere eller något annat likvärdigt program som känner av pilottonen och använder denna för att synkronisera bild och ljud?[/citat]

Nej, i Premiere finns inget som känner av och synkar en pilotton. Hur det är med övriga program vet jag tyvärr inte.

[citat=TomStac]Så jag skall tolka det som att kristallsynk är det som gäller för digital redigering, och att pilotsignal endast hör till analog redigering då?[/citat]

Om just pilotsignaler och kristallsynk kan jag för lite för att kunna ge något svar tyvärr. Men jag tror att svaret på din fråga är ja.