Gå till innehåll

Tips på bra videokamera!


Ralle174

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har funderat på att köpa en ny videokamera för runt 4.000 och vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Det kanske är lite pengar och man får kanske inte den bästa kameran men jag har inte så mycket. :P

 

Skulle ni kunna tipsa om en bra videokamera för runt 4.000 kr?

Ni kan tipsa om kameror som är dyrare också, men en runt 4.000 är just nu högsta prioritet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ralle174]Hejsan!

Jag har funderat på att köpa en ny videokamera för runt 4.000 och vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Det kanske är lite pengar och man får kanske inte den bästa kameran men jag har inte så mycket. :P

 

Skulle ni kunna tipsa om en bra videokamera för runt 4.000 kr?

Ni kan tipsa om kameror som är dyrare också, men en runt 4.000 är just nu högsta prioritet.[/citat]

 

Antingen skulle jag köpa en billig panasonic för 3000:-, typ nv-gs17, eller så skulle jag lägga till drygt en tusing och få en Panasonic NV-GS180E (5290:- på onoff).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Eric][citat=Ralle174]Hejsan!

Jag har funderat på att köpa en ny videokamera för runt 4.000 och vet inte riktigt vilken jag ska köpa. Det kanske är lite pengar och man får kanske inte den bästa kameran men jag har inte så mycket. :P

 

Skulle ni kunna tipsa om en bra videokamera för runt 4.000 kr?

Ni kan tipsa om kameror som är dyrare också, men en runt 4.000 är just nu högsta prioritet.[/citat]

 

Antingen skulle jag köpa en billig panasonic för 3000:-, typ nv-gs17, eller så skulle jag lägga till drygt en tusing och få en Panasonic NV-GS180E (5290:- på onoff).[/citat]

 

Köp inte GS-17, nya GS-37 har bättre ljuskänslighet och DV-IN för nästan samma pris.

 

Annars håller jag med om att spara ihop 1000kr till och köpa Panasonic GS-180 (3CCD) eller Canon MVX460 (DV/AV-IN, vidvinkelkonverter medföljer).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle faktiskt inte köpa en Panasonic GS180, om det gäller den prisklassen. Jag förstår inte riktigt vad alla tycker är så bra med Panasonics lilla 1/6" 3CCD. Jag filmar dagligen med denna kamera. Jag tycker inte den är särskilt bra på detaljåtergivning. Den har ofta problem med röda/andra skarpa färger i dagsljus. den har problem med alla stora färgkontraster. Dessutom tycker jag den presterar dåligt i svagt ljus. Dessutom har den en oprecis zoom som i princip alltid håller samma hastighet. Svår att anpassa som man vill.

 

Jag tycker Sonys 1/3" enkelCCD presterar bättre på alla tänkbara sätt.

 

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/549300/prices

 

Jag skulle personligen lägga pengarna på någon av Sonys HC-90+ serier..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren!

Nu står det mellan Panasonic GS180 och Sony HC94.

 

HC94 kameran är ju dyrare och jag känner att jag inte har de pengarna just nu, iof ska jag kanske sommarjobba i sommar och får då ihop runt 7.800 kr.

Panasonic GS180 har ju ett bättre pris isåfall, men Sonys kamera verkar ju så bra.

 

Så du tycker alltså att jag ska välja HC94 kameran före GS180 kameran, j3n5?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det inte spelar någon roll att Panasonics GS180 har 3CCD. 1/6" är helt enkelt för liten sensor enligt mig. Andra tycker givetvis annorlunda. Dock har den lite roliga funktioner som OK optik, fungerande digital bildstabilisator, bra äkta widescreen-läge och ett roligt cinema-mode som verkar boosta vissa färger för att göra inspelningar mer movie-like. Men faktum kvarstår, 1/6" är FÖR liten sensor, jag skulle köpa någon med större sensor istället, ex. HC94. Jag tycker tyvärr att man måste upp till Panasonics och Sonys 1/4.7" 3CCD för att man ska få bättre bild från tre sensorer..

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Jag funderar oxå på att köpa en kamera runt 4000kr och uppåt, men vet inte heller vad jag ska ta.

 

Om man vill kunna redigera lite vad har ni för tips då för en kamera.

 

Se StenR:s svar.

 

FÖr att kunna redigera filmen spelar det ingen roll vilken kamera du har. Det gäller bara att ha rätt utrustning för att föra över filmen till datorn. Lättast och enklast är det så klart med digitala videokameror (MiniDV), då behövs bara ett firewirekort och -kabel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...