Gå till innehåll

Fat32 till Ntfs


viktim

Recommended Posts

hej jag har nu testat att konvertera från fat32 till ntfs men efter att jag skrivit in volym etiketten så komm detta fram:

 

Konverteringen kan inte utföras eftersom volymen används av en annan process. Konverteringen kanske kan köras om volymen kopplas från först. ALLA ÖPPNA REFERENSER TILL VOLYMEN KOMMER ATT BLI OGILTIGA. Vill du framtvinga en frånkoppling av den här volymen

 

vad ska jag göra???? Ja ellr Nej

och kommer all data att försvinna?

 

EDIT: jag har partition manager, och där vet jag hur man konverterar, men innan man gör det så får man välja att ha "sectors/kluster" mellan 1 och 64 vilket ska jag då välja?

Länk till kommentar
Share on other sites

om du inte vet vad du sysslar med så föreslår jag att du inte pillar på filsystemet, för allvarligt talat, klantar du dig så kan du förstöra hårdisken totalt. Tro mig jag vet av erfarenhet.

 

Förövrigt så vill jag minnas att det inte går (ivarjefall är jävligt omständigt och inte lönt att försöka) konvertera en partion med ett filsystem till ett annat när där finns data lagrat i partionen.

 

Töm partionen på all data konvertera sedan till NTFS.

 

Och om du vill vara på den säkrasidan så föreslår jag att du använder Partion magic från Power Quest, utan tvekan den mest användar vänliga som finns för nybörjare.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Fat32 kan enkelt konverteras till nfts med dos-kommandot convert, utan att data går förlorat.

 

Att öppna referenser stängs innebär att program och liknande som läser från hårddisken kommer att avbrytas. I grund och botten bör det inte hända något om ingen applikation skriver till hårddisken.

 

Men det är alltid sunt att ta en ordentlig backup innan man ger sig på filsystemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej, (har glömt att kolla om jag fått nå svar) men jag har iaf lyckats att konvertera via DOS, utan något som helst problem.....det var bara att trycka "Ja" det sista den fråga och sedan starta om datorn och under uppstarten så fick man vänta medan datorn konverterade....och ingen data gick förlorad!!!, men tack för svaren iaf.....

 

 

//Granit

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...