Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Till hösten är det filminspelning igen och jag behöver lite tips och ideér till några effekter.

1. I en scen så ska en man få sin skalle avsliten. Vi vill ju göra detta så billigt som möjligt. Vi har tillgång till ae och en kille som är bra på det programmet. Jag vill gärna att man ser hela mannen i bild när skallen åker av. En hand kommer komma bakifrån och ta tag i skallen och slita till. Huvudet ska åka bakåt och kroppen framåt. Helska ska det även komma blod också.

2. En tjej står mot en vägg. Sedan ska det komma ut en hand ur hennes mage. Jag vill att tjejen ska synas helt till en början när handen kommer ut, sedan kan man klippa till närbilder där vi änvänder en avgjutning av henne.

Har ni några tips på dessa effekter?

Postad

well i like the idea for #2 with the hand and the girl... that could give way to some good creative skills... i am not sure i fully understand the idea for # 1..

For # 2. there are 2 ways you could think of the effect.. if you like CGI that would be a great shot fot that.. but this is very difficult to do... and takes time to get it right.. the other way is somewhat easyer but will require lots of compositing...

1. shoot the girl doing her stuff as if the hand is comming out of stomach, but try to have her not move too much...

2. then i would shoot a hand comming out of a skin like material, the hand will be the hand of a real person so it can move and do what ever you want it do...

t

3. then you take the hand shot and composite on the girl, match the movements and do some color correction... and bob's your uncle...

note, this is a quick and dirty explanition of what to do, you need to plan the shots and try to get the same camera angle, position, and movement...

and i have worked with AE. for sometime.. but i don't recoment it for this kind complex compositing... but there are people who use AE to do some greate composits so good luck...

Postad

Tack för den informationen. Det lät helt klart bra. Måste bara tänka igenom det och se om det är genomförbart. Vi hade väl tänkt oss något åt det hållet som du beskriver. Vi får se hur det går.

Någon som har någon idé på nr 1?

Kan förenkla den lite.

Helbild på en man. Tittar mot kameran. En hand kommer bakifrån och sliter tag i hans huvud, drar huvudet bakåt så det lossnar. Huvudet försvinner och kroppen faller frammåt mot kamernan. Helst ska det oxå spruta blod ur halsen på kroppen.

Filmen lär ha premiär någon gång i början på nästa år. Bara att åka upp till Gällivare och bänka sig på biografen.

Postad

Angående #1, kan du filma tre klipp med stillastående kamera:

1. Bakgrund, utan skådisar.

2. Båda skådisar med. Offret har blå dräkt på hela kroppen förutom huvudet. Handen tar tag i huvudet och drar det dit det skall. Kroppen följer bara med och maskas sedan bort mot bakgrunden i AE.

3. Offrets kropp med blå mask på huvudet. Ha kroppen att falla dit du vill och maska bort det blå huvudet i post.

Sedan kombinerar du de tre i AE.

Postad

[citat=elBeppo]Angående #1, kan du filma tre klipp med stillastående kamera:

1. Bakgrund, utan skådisar.

2. Båda skådisar med. Offret har blå dräkt på hela kroppen förutom huvudet. Handen tar tag i huvudet och drar det dit det skall. Kroppen följer bara med och maskas sedan bort mot bakgrunden i AE.

3. Offrets kropp med blå mask på huvudet. Ha kroppen att falla dit du vill och maska bort det blå huvudet i post.

Sedan kombinerar du de tre i AE.[/citat]

Hur får man sedan dit blodet om man vill att det ska spruta lite blod ur halsen? Jag hade en liten tanke om detta tips, men kom inte fram hur blodet skulle synas.

Postad

[citat=Dragonfluff]Hej, om ni befinner er i Stockholm kanske jag kan hjälpa till med ert projekt.

mvh

/Sara[/citat]

Tyvärr så gör vi inte det. Vi befinner oss uppe i norrland där även filmen kommer att filmas. Men du får gärna vara med i projektet i alla fall om du har möjlighet.

• 3 månader senare...
Postad

Uppe i Gällivare. Filmen är ingen giallo, jag använder mig av det namnet över allt. Filmen är en hederlig gammal spökfilm. Nu har manuset skrivits om och effekt 1 är borttagen, men det blir många andra effekter kvar i filmen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...